سبوس نان

مصرف نان سبوس دار خطر سکته قلبی و دیابت را کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو ، دکتر نبی شریعتی فر افزود: نان تهیه شده از آرد سبوس داری که با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین به عمل آمده و با حرارتی ملایم، یکواخت و شعله غیرمستقیم پخته شده ، سالم ترین نان است.

وی تاکید کرد: از آنجا که ایران سرانه بالایی در مصرف نان دارد باید توجه ویژه ای به نوع آرد مورد استفاده و روش پخت و فرآوری آن بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: از ۴۴ ماده غذایی مورد نیاز بدن ۴۰ مورد آن، به شرط آنکه با سبوس گیری املاح آن را از دست ندهیم در گندم وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آرد سبوس دار برای بیماران دیابتی خواص درمانی زیادی دارد و ضد کلسترول خون و سرطان است.
شریعتی فر افزود: سبوس گندم، مهم ترین و موثرترین ماده طبیعی برای رفع یبوست است که تاکنون هیچ ماده طبیعی یا دارویی دیگر نتوانسته با آن رقابت کند.
وی ادامه داد: استفاده از سبوس گندم منجر به کاهش چربی و قند خون و دفع مقداری از گلوکز آزاد موجود در روده شده و در نتیجه از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نان سبوس دار به طور میانگین از محتوای دو برابری، ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری بیشتری نسبت به نان سفید برخوردار است و علاوه بر آن مصرف نان و غذای سبوس دار موجب پیشگیری از بروز سرطان و بیماری های قلبی و عروقی می شود.
شریعتی فر، یکی از روش های شناسایی نان سبوس دار از غیر سبوس دار را تیرگی رنگ آن عنوان کرد و افزود: هرچه رنگ این نان ها تیره تر باشد از نظر کیفیت به مراتب غنی و سالم تر از نان های سفید است.

وی خاطرنشان کرد: نان تهیه شده با آرد کامل شامل آرد سبوس دار سرشار از آهن، کلسیم، فسفر، روی، منیزیم و کبالت و همچنین
ویتامینهای B2 ،B1 ،E و B3 است.

وی ادامه داد: نان هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می شوند از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار بوده و قابلیت هضم خوبی دارند و ضایعات و دورریزی آنها نیز بسیار کمتر از نان های تهیه شده با جوش شیرین است.

مطالب مرتبط: “مصرف نان سبوس دار(بخش دوم)” و “مصرف نان سبوس دار(بخش اول)

 

منابع: salamatnews.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه