نان سبوسی

نان سبوس دار عمر انسان را زیاد می کند

به گزارش پارس نیوز، لاله مظفری در خصوص اهمیت مصرف نان سبوس‌ دار در خانواده‌ها اظهار داشت: نان کالایی اساسی و ضروری است و اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارها دارد و باید گفت نان خوب دارای ظاهری سالم، کاملا برشته و پخته شده بوده و در سطح آن سوختگی مشاهده نمی‌شود و طعم و بوی خوشایند و دارای بافت نرم و یکنواختی است و قابلیت برش پذیری مطلوب دارد.

مظفری در مورد شرایط نگهداری نان توضیح داد: نگهداری نان از اهمیت بالایی برخوردار است بطوری که در صورت نگهداری خوب از آن، میزان ضایعات آن کاهش چشمگیری خواهد داشت.
 

نان سبوس‌دار سرشار از ویتامین و املاح است

وی در ادامه افزود: سبوس جدار خارجی گندم را تشکیل می‌دهد و آن قسمتی از گندم است که دائما در معرض آفتاب بوده و از اشعه خورشید استفاده می‌کند این مملو از ویتامین‌هاست به طور کلی تمام قسمت‌های فعال و زنده گندم در پوست آن جمع شده و سبوس منبع بسیار خوبی از فیبر، املاح، پتاسیم، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، آهن، روی است.

مظفری با بیان اینکه سبوس گندم سرشار از ویتامین‌های نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و فولات است، افزود: سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر محسوب می‌شود و این فیبر بیشتر از مواد سلولوزی و همی سلولوزی است. فیبرهای گیاهی نیز به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم جزو فیبرهای غذایی نامحلول است.

مصرف مناسب سبوس گندم در نان‌ ۱۵ تا ۴۰ درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد.
وی افزایش اختلالات روده‌ای، افزایش ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، مقعد، پانکراس، بافت اندرومتر رحم، تخمدان و پروستات، افزایش احتمال بروز بیماری و حمله‌های قلبی، افزایش ابتلا به چاقی، افزاش ابتلا به دیابت نوع ۲، کاهش مقاومت در برابر انواع عفونت‌ها، ایمنی کمتر در برابر ویروس‌ها، افزایش آلرژی به مواد غذایی و افزایش مواد سمی در کبد و کلیه را از عواقب ناشی از کمبود سبوس گندم بر سلامت مردم عنوان کرد.

وی بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده مصرف مناسب سبوس گندم در نان‌های سبوس دار موجب کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی میزان مرگ و میر شده و لذا باید با مصرف نان‌های تیره سبوس‌دار می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمان ناشی از بیماری‌ها را کاهش داد.

مقالات مرتبط: “مصرف نان سبوس دار(بخش اول)
 
منابع: parsnews.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه