دانستنی ها

مصرف نان سبوس دار(بخش دوم)

نان سبوس دار عمر انسان را زیاد می کند

به گزارش پارس نیوز، لاله مظفری در خصوص اهمیت مصرف نان سبوس‌ دار در خانواده‌ها اظهار داشت: نان کالایی اساسی و ضروری است و اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارها دارد و باید گفت نان خوب دارای ظاهری سالم، کاملا برشته و پخته شده بوده و در سطح آن سوختگی مشاهده نمی‌شود و طعم و بوی خوشایند و دارای بافت نرم و یکنواختی است و قابلیت برش پذیری مطلوب دارد.

مظفری در مورد شرایط نگهداری نان توضیح داد: نگهداری نان از اهمیت بالایی برخوردار است بطوری که در صورت نگهداری خوب از آن، میزان ضایعات آن کاهش چشمگیری خواهد داشت.
 

نان سبوس‌دار سرشار از ویتامین و املاح است

وی در ادامه افزود: سبوس جدار خارجی گندم را تشکیل می‌دهد و آن قسمتی از گندم است که دائما در معرض آفتاب بوده و از اشعه خورشید استفاده می‌کند این مملو از ویتامین‌هاست به طور کلی تمام قسمت‌های فعال و زنده گندم در پوست آن جمع شده و سبوس منبع بسیار خوبی از فیبر، املاح، پتاسیم، منگنز، منیزیم، سلنیوم، فسفر، آهن، روی است.

مظفری با بیان اینکه سبوس گندم سرشار از ویتامین‌های نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و فولات است، افزود: سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر محسوب می‌شود و این فیبر بیشتر از مواد سلولوزی و همی سلولوزی است. فیبرهای گیاهی نیز به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم جزو فیبرهای غذایی نامحلول است.

مصرف مناسب سبوس گندم در نان‌ ۱۵ تا ۴۰ درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد.
وی افزایش اختلالات روده‌ای، افزایش ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، مقعد، پانکراس، بافت اندرومتر رحم، تخمدان و پروستات، افزایش احتمال بروز بیماری و حمله‌های قلبی، افزایش ابتلا به چاقی، افزاش ابتلا به دیابت نوع ۲، کاهش مقاومت در برابر انواع عفونت‌ها، ایمنی کمتر در برابر ویروس‌ها، افزایش آلرژی به مواد غذایی و افزایش مواد سمی در کبد و کلیه را از عواقب ناشی از کمبود سبوس گندم بر سلامت مردم عنوان کرد.

وی بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده مصرف مناسب سبوس گندم در نان‌های سبوس دار موجب کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی میزان مرگ و میر شده و لذا باید با مصرف نان‌های تیره سبوس‌دار می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمان ناشی از بیماری‌ها را کاهش داد.

مقالات مرتبط: “مصرف نان سبوس دار(بخش اول)
 
منابع: parsnews.com

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

اثرات مراحل مختلف پخت روی خمیر

تاثیر مراحل مختلف پخت روی خمیر هنگامی که خمیر وارد فر می گردد در اثرپخت،…

5 سال قبل

پخت نان با روش مکانیزه

پخت نان با روش های مکانیزه پس از اینکه قطعات خمیر بترتیب فوق آماده گردید…

5 سال قبل

دستگاه تقسیم کننده و قالب گیری در پخت نان

دستگاه تقسیم کننده و قالب گیری در تولید نان های مکانیزه پس از اینکه عمل…

5 سال قبل

تخمیر نهایی در تولید نان های مکانیزه

تخمیر نهایی و اتاق تخمیر و شیار زنی در تولید نان های مکانیزه پس از…

5 سال قبل

دستگاه تخمیر میانی در تولید نان های مکانیزه

دستگاه تخمیر میانی در تولید نانهای مکانیزه و قالب گیری و شکل دادن طبق معمول…

5 سال قبل

گرد کردن یا آماده کردن خمیر جهت تخمیر میانی

تخمیر میانی و گرد کردن و آماده کردن خمیر جهت تخمیر میانی خمیر تقسیم شده…

5 سال قبل