صنعت نان در کشورهای اسکاندیناوی

نان در کشورهای اسکاندیناوی چگونه است؟

در کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ، مصرف چهار نوع غلات از گذشته بسیار دور (۱۰۰۰ سال قبل از میلاد) رایج بوده است که زیره و جو قدیمی ترین آنها می باشند و پس از آن جو و گندم دوسر قرار دارند. تا آغاز قرن بیستم زیره بعنوان متداول ترین غله مورد استفاده برای پخت نان در این مناطق مطرح بوده است. ظاهراً سربازان اسکاندیناوی فنون پخت نان را هنگام کار به عنوان مزدور در ارتش روم( ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال بعد از میلاد) یاد گرفته و این تکنیک را با خود به کشورشان آوردند. مسیحیان این کشورها علاقه مفرطی به نان داشتند. از لحاظ فرهنگی تولید انواع نان در کشورهای اسکاندیناوی متاثر از کشور آلمان بوده است، همانگونه که در بخش شرقی فنلاند پیوند فرهنگی با قدمت نان روسی و اسلاوی وجود دارد. در اواخر قرن نوزدهم، نانواهای برخی از شهرهای بزرگ دانمارك معمولا نان تازه را در صبح می پختند واین نان که مورگن برد(نان صبحانه) نامیده می شد اساساً از گندم تهیه می گردید و با تنوع فصلی پخته می شد. از آن به بعد این نان درهر فروشگاه نانوایی دانمارکی در کنار سایر نانها پخته و عرضه شد. به نظر می رسد این نوع تمرکز زدایی از نان در کنار تولید مکانیزه و مدرن نان، مشخصه صنعتی شدن صنعت نان در دانمارك باشد. در قرن اخیر الگوی مصرف نان تا حد زیادی از نان زیره به نان گندم تغییر یافته است. فنلاند و روسیه هر دو دارای نانهای تیره تهیه شده از خمیر ترش هستند.
نان زیره سنتی فنلاندی به شکل صفحه ای است که در مرکز آن حفره ای وجود دارد. این نانها ترکیب سفت تر و مزه بهتری نسبت به نان سفید دارند و می توان آنها را برای مدت زمانی طولانی تر ذخیره نمود. برخی خانواده ها شیوه پخت این نانها را دست به دست کرده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده اند. در فنلاند نان از چهار غله گندم، زیره، جو معمولی و جو دوسر تهیه می شود. این غلات معمولاً با درجات مختلف آسیاب می شوند. نان زیره می تواند به رنگ روشن یا تیره بسته به نوع آرد ترکیبی مورداستفاده باشد. هنوز هم تعداد معدودی از نانهای گندم در فنلاند پخته می شوند اگر چه بیشتر قوت آنها را کماج یا قرص های نان تکه شده یا تکه نشده تشکیل می دهد.

در ایسلند تا قبل از قرن هجدهم نان زیره ور آمده درست میشد و بیشتر از خمیر ترش استفاده می کردند. امروزه نانهای زیره سنتی بسیار متداول بوده و برای مصرف محلی و نیز برای توریست ها پخته می شوند که با مالیدن کره روی یک طرف برای هر وعده غذایی استفاده می شوند. همچنین امروزه با استفاده از این فرمول ، نیم چاشتی تهیه می شود که به دلیل داشتن پروتئین بالا و میزان اسید آمینه مطلوب، طرفداران جدیدی را در بازار غذاهای ورزشی پیدا کرده است.
قابل ذکر است که همچون بسیاری از کشورها ، بیشتر انواع نانهای تولیدی در کشورهای غربی نظیر آلمان و فرانسه اکنون در ایسلند نیز در دسترس می باشند که یا وارداتی هستند و یا در ایسلند پخته می شوند. از میان انواع نانهایی که در حال حاضر موجود می باشند نان لواش و نان ورآمده طولانی ترین سابقه را در این کشور دارند. در نروژ بسیاری از انواع جدید نان در سالهای اخیر روانه بازار شده اند. درصد بالایی از مردم به طور مستمر انواع نان نظیر نان نخود، نان فیبردار و نیز باگت و چیباتا (نان ایتالیایی) می خورند. نانواهای نروژی اکنون با کشورهای خارج رقابت دارند.در این کشور نان کامل تهیه شده توسط نانواهای محلی راه خود را به کشتی های بارگیری بزرگ پیدا نموده و در این کشور باگت و خمیر یخ زده محصولاتی ارزانتر می باشند. با این وجود هنوز نان لواش بیشترین مصرف را دارد. در سوئد، با تبدیل شدن به جامعه ای صنعتی درقرن نوزدهم الگوی تولید و مصرف انواع نان تغییر یافت و نانواهای صنعتی بزرگ نرم جدید را معرفی نمودند. از اوابل دهه ۱۹۲۰ نان به جای این که نان در خانه پخته شود از نانوایی ها و فروشگاهها خریده می شد و تنوع منطقه ای به جهت حمل و نقل و بازاریابی نان به عنوان محصولی ملی کاهش یافت. از دهه ۱۹۹۰ مصرف انواع مختلف محصولات نانی افزایش یافت و نان کامل و نان گندم متداول ترین نان مصرفی مردم این کشور را تشکیل می دهد.اگرچه هنوز هم بسیاری از انواع نانهای سنتی در گوشه وکنار این کشور تهیه وعرضه میگردند.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3.5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه