دلیلی برای افزایش نرخ نان و قیمت نان وجود ندارد

هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نان وجود ندارد

حسن عباسی معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به ثبات نرخ گندم و آرد عرضه شده طی سه سال اخیر به نانوایی ها هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نان حداقل برای شش ماهه ابتدای سال وجود ندارد.
روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا حسن عباسی معروفان درباره قیمت نان گفت: دولت یازدهم برای حمایت از مصرف کنندگان، هرکیلوگرم آرد یارانه ای را با قیمت ۶۶۵ تومان و آرد آزاد را با نرخ ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی ها قرار داده بنابراین گندم که ماده اولیه و اصلی تولید نان به شمار می رود، افزایش نرخ نداشته و ثابت بوده است.
وی اظهارداشت: البته نرخ آرد برای سال جاری نیز همانند سال گذشته اعمال می شود و دلیلی برای افزایش قمیت نان نیست مگر این که سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان عوامل دیگر تولید را برای افزایش نان در نظر بگیرد.
به گفته وی، قیمت نان در کشور یکسان نیست بلکه شورای آرد و نان استانداری ها و فرمانداری های هر استان و شهرستان متناسب با درآمد مردم منطقه نرخ نان را مصوب می کنند بنابراین نرخ نان در تهران با دیگر استان های کشور متفاوت است.
معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره کیفیت نان مصرفی کشور گفت: درحال حاضر تولید نان سنتی شامل سنگک، لواش، تافتون و بربری مطابق استاندارداهای ملی تولید می شود و سازمان غذا و دارو و اتحادیه نانوایان براین امر نظارت دارند.
وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر اتحادیه نانوایان اقدام به بهسازی نانوایی ها، متحد الشکل کردن لباس ها و استفاده از تنورهایی با شعله های غیرمستقیم کرده است که تمامی اینها می تواند در کیفیت نان موثر واقع شود.
عباسی معروفان درباره کیفیت گندم تولیدی کشور افزود: انواع گندم دارای تنوع سبوس، پروتئین و گلتون است که به هر میزان که سبوس آرد بیشتر باشد به همان اندازه رنگ نان تیره تر می شود و آرد نان دارای سبوس بین ۱۰درصد، ۱۵ درصد و ۲۲ درصد و …. است.
به گفته وی، طی سالهای اخیر مردم به سمت استفاده از نان های سبوس دار روی آورده اند البته سبوس نیز دارای مقداری فلزات سنگین است بنابراین باید یک لایه از سبو به طور حتم گرفته شود.
وی با بیان این که ۹۲ درصد نان مصرفی کشور را لواش، تافتون، سنگک و بربری تشکیل می دهد اضافه کرد: به طور معمول در پخت نان سنگک بین ۱۲ تا ۱۵ درصد سبوس گیری می شود اما در برخی نانوایی ها برای داشتن نان سفیدتر ۲۶ درصد سبوس گیری می کنند که کمی سلیقه ای است.
وی ادامه داد: درحال حاضر نان سنگک تولیدی کشور ما بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سبوس گیری می شود و لواش کمترین میزان سبوس را دارد.
این مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی ایران درخصوص میزان پروتئین و گلوتن گندم گفت: اکنون گنم تولیدی کشورما بین ۱۱ تا ۱۵ درصد پروتئین و ۲۵ تا ۳۵ درصد گلوتن دارد که به طور تقریبی بیش از استاندارد جهانی است واین امر نشان می دهد گندم کشور ما از کیفیت بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به این که گندم دوروم همانند گندم معمولی دارای پروتئین، گلوتن و سبوس تقریبا یکسان است افزود: اما گندم دوروم به دلیل خاصیت سفت و استخوانی بودن از کیفیت بالاتری برخوردار است که برای تولید ماکارونی و پاستا به کار می رود.
 

سرعت خریدتضمینی گندم از پایان اردیبهشت ماه

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران از سرعت گرفتن خرید تضمینی گندم از پایان اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: از ابتدای فصل برداشت و خرید گندم تاکنون بیش از ۱۰۰ هزارتن گندم از هفت استان سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان خریداری شده و از این هفته خرید در استان ایلام نیز شروع می شود.
عباسی معروفان با اشاره به این که یک هزارو ۱۷۰ مرکز خرید گندم در کشور تدارک شده است افزود: این مراکز خرید به اندازه سالهای گذشته بوده و تاکنون ۱۰۰ مرکز خرید فعال شده و مابقی مراکز به تدریج در استان ها گشایش می یابد.
عباسی معروفان درباره پرداخت پول گندمکاران اضافه کرد: پرداخت پول گندمکاران همانند سالهای گذشته با عاملیت بانک کشاورزی و در دو مرحله انجام می شودو هیچ نگرانی برای پرداخت پول گندمکاران نداریم.
وی افزود: به طوری که بانک کشاورزی برای سهولت کار گندمکاران از خودپردازهای ثابت و سیار در استان های گندم خیز کشور استفاده می کند.

به گزارش تنور، آخرین مصوبه شورای آرد و نان برای نرخ گذاری قیمت این محصول اساسی که یکی از مهمترین کالاها در سبد خانوار به شمار می رود، مربوط به آذرماه سال ۱۳۹۳ است.
البته براساس بند ۲۰ تبصره پنج قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال ۹۴ یارانه نان حذف شود، اما به دلیل شرایط اقتصادی حاکم، دولت این امر را صلاح ندانست بنابراین در سال ۹۵ دولت بخشنامه ای را در این خصوص ابلاغ کرد که بخشی از نانوایی های یارانه بگیر به نانوایی های سنتی تبدیل شدند.
طبق بخشنامه ابلاغی دولت از ۶ مهر ماه سال ۹۵ بخشی از نانوایی های یارانه پز کشور به آزادپز تبدیل شدند که این امر نیز در افزایش کیفیت نان و بهبود معیشت نانوایان موثر بوده است.
این درحالیست که چندی پیش رئیس اتحادیه نانوایان اعلام کرد: به دلیل افزایش نرخ تورم و گرانی عوامل تولید هر ساله نرخ نان آنالیز و به دولت پیشنهاد می شود که تاکنون این محصول افزایش نرخی نداشته است.
اکنون بیش از ۷۲ هزار نانوایی دارای پروانه و هشت هزار نانوایی جدید تاسیس بدون پروانه در کشور فعال است.
نان به دو شکل سنتی و حجیم در کشور ما تهیه می شود که درحال حاضر بر اساس آداب و رسوم انواع نان سنتی شامل تافتون، لواش، بربری، سنگک، گلک، گلاج ، روغنی و شیرمال است که در مناطق سردسیر در ترکیبب آرد و خمیر نان از چاشنی‌های گرم مانند زنجبیل و فلفل، در مناطق استوایی از خرما استفاده می کنند.
نان های حجیم مانند نان باگت یا نان فرانسوی است.
 
منبع: irna.ir


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه