دلايل كاهش مصرف نان چیست؟

دلایل كاهش مصرف نان چیست؟

به نقل از دکتر لطفعلی بخشی درباره کاهش مصرف نان: برخی از دوستان یکی از دلایل این امر را افزایش فقر فرض كرده اند كه این موضوع نیازمند كار تحقیقاتی بیشتری است.
 
من موارد زیر را از دلایل كاهش مصرف نانهای سنتی در كشور میدانم:
۱- با افزایش قیمت، مصرف كالا كم میشود لیكن با افزایش قیمت نان شاهد كاهش دور ریز نان كه زمانی بیش از ٣٠ درصد برآورد میشد بودیم.
بعد از هدفمندی یارانه ها در سال ٨٩ تقریبا شاهد كاهش محسوس فعالیت نان خشك جمع كنها در سطح شهر بودیم كه از كاهش نان خشك گله داشتند و این به معنی كاهش دور ریز نان بود نه كاهش مصرف واقعی و گاوداریها نیز كه نان خشك یكی از اقلام اصلی غذاییشان بود به این موضوع اذعان داشتند.
 
۲- ماكارونی غذایی است كه در سالهای اخیر در سفره ایرانیان جا باز كرده و مصرف آن رو به افزایش است كه میتواند یكی از دلایل كاهش مصرف نان باشد. تولید بالای ماكارونی در كشور در سالهای اخیر دلیل خوبی بر این امر است.
 
۳- برنج نیز از اقلامی است كه افزایش مصرف ان موجب كاهش مصرف نان میشود و میدانیم كه در دانشگاهها و ادارات و شركتها و پادگانها اغلب برنج بعنوان غذای اصلی سرو میشود و نان مصرف كمی دارد. ارقام برنج وارداتی میتواند در این مورد كمك كند.
 
۴- شاید(شاید عرض میكنم) افزایش مراسم و نذورات غذای مذهبی در كشور كه معمولا فقط برنج غذای اصلی آن را تشكیل میدهد بتواند اثر گذار باشد.
 
۵- افزایش مصرف فست فودها و پیتزا در كشور میتواند یكی از دلایل كاهش مصرف نان باشد.
 
۶- افزایش مصرف نان های صنعتی و حجیم و نیمه حجیم كه متاسفانه آمار دقیقی از مصرف آن در دست نیست لیكن مصرف آن رو به افزایش است و ما در اغلب سوپر ماركتها شاهد عرضه آن هستیم که قطعا یكی از دلایل است.
 
البته دلایل فرعی دیگری وجود دارد كه بعدا میتوان به آن پرداخت و بنابراین قبل از استخراج آمار و اطلاعات فوق، تفسیر دلایل كاهش مصرف نان دشوار است.


میانگین مصرف سالانه نان هر عضو خانواده
مصرف نان هر عضو خانواده میانگین، در ۲۰ سال گذشته پیوسته رو به کاهش بوده(مطالع کاناله سالانه‌ بانک‌مرکزی)

 
کانال تلگرام آرد و نان: irannan@


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه