چه نانی نخوریم؟ چه نانی بخوریم؟

به نقل از محدرضا خواجه، طراح پروزه بهینه سازی نانهای سنتی کشور: واقعیت این است که نان های تولیدی در کشور ما معایب متعددی دارد و این کشور کهن با آن سابقه درخشان نباید نانش ایراد داشته باشد.
وضعیت نان ما در کشور بسیار اسف بار است.
 

از ۸۵ هزار واحد نانوائی در کشور:

۴۰ ٪ لواش(نه زمان پخت مناسبی دارد نه تخمیر کافی و در شهر بزرگ تهران همه می گویند نمی شود نان بدون جوش بپزی!).
۲۵ ٪ بربری(زمان پخت و تخمیر خوبی دارد ولی آردش سفید است و نانش زود سفت می شود که اصلاح پذیر است).
۲۵ ٪ تافتون(یاتافتون تنوری یا ماشینی است که به لطف بی توجهی ها و تصمیمات غلط دولت هر دو در سراشیبی سقوط قرار گرفته و نه تنها زمان پخت و تخمیر مناسبی دارند، بلکه بطرف آرد ۱۸ درصد سوق پیدا کرده اند).
۵٪ سنگک(۴۰ سال قبل بهترین نان کشور بود ولی امروز بدترین نان کشور شده چون از آرد های سفیدی استفاده می کند که نانوایان بربری وفانتزی مصرف می کنند به همین دلیل نانهایشان سفت ولاستیکی می شود وهیچ عطر وبو وارزش غذائی ندارد).
۵٪ نان فانتزی و صنعتی هستند.
این یعنی ۹۵ مردم ما طرفدار نان سنتی هستند هرچند دولت قبلی تلاش کرد نان کشور را صنعتی سازد نتوانست. قرار بود تا پایان سال ۹۴ حدود ۴۰٪ نانهای ما صنعتی باشد ولی ۴ ٪ هم محقق نشده است واین یعنی شکست نان صنعتی و طرفدارانش در ایران است! یعنی ایرانیها نان سنتی را بر نان صنعتی و فانتزی ترجیح می دهند! ودیگر براین طبل تو خالی نکوبید وب یش از این سرمایه بیت المال را هدر ندهید.
 
چه باید کرد؟
آیا باید همچنان برطبل بد گوئی علیه نان سنتی بکوبیم یا در صد رفع معایب آن بکوشیم؟
استراتژی ما درباشگاه نان کامل تلاش برای رفع معایب نانهای سنتی است نه بدگویی علیه آنها است!
مخالفان نان سنتی معتقدند نانوایان سنتی اصلاح پذیر نیستند چون نانوایانشان گوش شنوا ندارند؟! و بهداشتشان ۷۰ درصد از بقیه صنوف عقب تر است ولی ما معتقدیم سرنخ همه معایب در افکار و رفتار غلط دولت در مواجهه بااین نان پر طرفدار است.
باشگاه نان کامل در اصفهان ابطال تفکر دولتی مبنی بر اصلاح ناپذیر بودن نان سنتی را اثبات و همه معایب آن را حذف کرد(کوتاهی زمان پخت، کوتاهی زمان تخمیر، استفاده از آرد سفید، استفاده از جوش، بهداشت ضعیف، شعله مستقیم و…) و الگوی پخت ۵۰۰ واحد از نانوائیهای اصفهان را تغییر داد. که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و معاونت سلامت وزارت بهداشت و سازمان غله کشور نیز قرار گرفت.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.6]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه