صنعت نان در ترکیه

صنعت نان در ترکیه چگونه است؟ انواع نان مصرفی در ترکیه چیست؟

مصرف سرانه نان در جهان به طور متوسط ۳۰۳ – ۴۱ کیلوگرم در سال می باشد که سرانه مصرف نان در ترکیه ۲۱۰-۱۸۰ کیلوگرم در سال می باشد.
نتایج تحقیقات نشان می دهد، میانگین سرانه مصرف نان می باشد که به میزان ۲۳۳/۴۶ گرم در روز محاسبه شده است، و اینکه هر چه سطح درآمد خانواده بالاتر می رود مقدار نان مصرفی کاهش می یابد، که این نشان می دهد که مصرف نان در خانواده های با سطح درآمد پایین نسبت به خانواده های با سطح درآمد بالا بیشتر است.
متوسط مقدار خرید و مصرف نان در خانواده های مورد بررسی در نتیجه پژوهش انجام شده در استان قونیه میزان نان مصرفی خانواده ها بطور متوسط ۴/۴ قرص نان در روز می باشد و همچنین حداکثر هقدار نان مصرفی برای هر فرد در خانواده ۳۰ و حداقل ۲ قرص نان می باشد، در تحقیقاتی دیگر میزان ضایعات نان و مقدار نانی که مازاد بر مصرف خریداری شده است را در ۴۰۰ خانواده در استان ازمیر بررسی کرده اند که مشخص شد که همه آنها نان خریداری میکردند و به طور متوسط سرانه مصرف انها برای خانواده های با درآمد پایین ۴۲۱ گرم در روز و ۳۷۳ گرم در روز برای خانواده های با درآمد متوسط و ۳۷۴ گرم در روز برای خانواده های با درآمد بالا می باشد.
در آنکارا سرانه مصرف نان ۵۷۶ – ۱۰۷ گرم در روز یا به طور متوسط ۳۲۷ گرم در روز سرانه مصرف نان می باشد.
 

انواع نان مصرفی در ترکیه

نان های تخت درترکیه دارای تنوع زیادی هستند که ریشه آنها به منطقه Latlands درآسیای مرکزی بر میگردد.

Yufka یوفکا:

یوفکا سنتی ترین نان در ترکیه می باشد، این نوع نان بسیار نازک می باشد و از خمیر Unleavened تهیه می شود. حتی امروزه نیز می توانید این نوع نان را در ترکیه پیدا کنید، زنان آناتولیا این نان را با استفاده از Oklava تهیه می کنند، این نوع نان بسیار نازکتر از بقیه نان ها می باشد که آن را نمی توان در اجاق پخت بلکه آن را روی صفحات داغ می پزند، چنانچه در مورد یک خمیر مشابه یونانی به نام Fillo از این روش استفاده می شود، که پس از ورقه ورقه شدن چنان کشیده می شود که کاملا نازك شود.
 

Pide:

بهترین نوع نان در ترکیه Pide نام دارد، این نان یک نان مسطح است که انواع مختلفی دارد مانند: Pide helva و Karadeniz, Pides که به آن Few نیز می گویند که از Pide بزرگتر می باشد و یک نوع نان تخت به ضخامت ۳-۲ سانتیمتر است. این نوع نان نرم می باشد که همراه با ماست، روغن زیتون و یا انواع سسها مصرف می شود، و دارای پوسته ای نازك و تند می باشد و معمولا در تنور نسبتا گرم و برای مدت کوتاهی پخته می شود. میتوان قبل از پخت با افزودنی هایی مانند قطعات خشک شده گوجه فرنگی و زیتون آن را تزئین کرد که در این صورت نان شبیه پیتزا می شود و در حقیقت تبدیل به یک نوع پیتزای ترکی خوشمزه می گردد.

مواد تشکیل دهنده pide به ترتیب زیر است:
آرد گندم ( ۱۰۰ %)، آب ( ۳۵ %)، کره ذوب شده ( ۱۰ %)، ماست ( ۵%)، شکر ( ۳/۵%)، مخمر ( ۳/۵% در صورت نیاز).
در رتبه بندی انواع نان مصرفی که مصرف کنندگان نسبت به خرید آنها تمایل بیشتری داشتند بیشترین سهم مربوط به قرصهای نان(Loaf) بوده و به دنبال آن نان مسطح، نان های نازکی که در اجاق پخته می شوند، نان های فیبر دار بسته بندی شده و نان های فیبردار فاقد بسته بندی در اولویت های بعدی می باشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 3.5]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه