تفاوت صنعت نان در کشور مالزی و ایران

صنعت نان در کشور مالزی چگونه است؟

جهت آشنایی خوانندگان در مورد تفاوت صنعت نان در کشورهای آسیایی با کشور ما به تفاوت صنعت نان در کشور مالزی و ایران اشاره می کنیم.
در کشور مالزی، نان به عنوان بهترین و مردم پسندترین جانشین برای برنج(غذای اصلی مالزیایی ها) شناخته شده است. صنعت نان در مالزی به سرعت در حال رشد و شکوفایی می باشد و محصولات نانی در حال کسب اقبال گسترده عامه مردم می باشند. این صنعت از یک صنعت فرایندی در ابعاد کوچک تبدیل به یک صنعت با ابعاد متوسط گشت و سپس شاهد تولد روندی جدید به نام نانوایی بوتیک بوده است. الگوی مصرف نان در مالزی طی دو دهه اخیر تاثیرپذیری بسیار زیادی از فرهنگ غربی داشته و شیوه های تهیه و مصرف نان در این کشور دستخوش تحولات اساسی شده است.
 
تولید نان در مالزی به سه شکل مختلف صورت می گیرد :

الف) تولید نان به صورت صنعتی

در حال حاضر نزدیک به ۸۰ % نان مصرفی روزانه خانواده های مالزی در دو کارخانه بزرگ تولید نان با نام های گاردنیا و استانسون تولید می شود. از میان این دو، کارخانه گاردنیا قدمت بیشتری داشته و ضریب نفوذ بالاتری را نیز در بازار دارد. نان تولیدی این کارخانه ها کاملا بصورت مکانیزه بوده و تولیدی آن ها بصورت بسته بندی در سوپر مارکت ها و مراکز خرید قابل دسترسی است.

ب) تولید نان به صورت سنتی

بخشی از نان مصرفی مردم مالزی در کارگاههای کوچک پخت نان تولید میشود. این کارگاهها معمولا به صورت خانوادگی اداره شده و ساختار فروش تک محصولی دارند. این کارگاهها به دلیل نداشتن شبکه توزیع عموما در شهرها و مراکز شلوغ(به لحاظ جمعیتی) واقع شده اند.

پ) تولید نان به صورت بوتیک

فروشگاه های ویژه نان(بوتیک) جدیدترین نمونه از نوآوری در بازاریابی و فروش صنعت نان در مالزی است. این فروشگاه ها در بازار ها و مراکز خرید بزرگ در دسترس هستند و به دلیل سادگی و جذابیت خرید از آنان در حال توسعه هستند. نانوایی های بوتیک در مکانی مدرن و جذاب نان مورد نیاز مشتریان را بصورتی تولید می کنند که مشتری می تواند تمامی مراحل تولید را خود مشاهده نماید.
 

وضعیت اجمالی نظام آموزشی مرتبط با نان در مالزی:

الف) دوره های منجر به ارایه گواهینامه

شامل: ۱- گواهینامه بین المللی نانوایی ۲- گواهینامه نانوایی و شیرینی پزی ۳- گواهینامه هنرهای نانوایی و شیرینی پزی ۴- گواهینامه نان های هنری و شیرینی های صبحانه ای ۵- گواهینامه پخت نان و شیرینی.

ب) دوره های منجر به ارایه دیپلم

شامل: ۱- دیپلم علم و فناوری نانوایی و شیرینی پزی ۲- دیپلم هنرهای نانوایی و شیرینی پزی ۳- دیپلم نانوایی و شیرینی پزی.

ج) دوره های نخصصی توسط کارخانجات صنعتی

علاوه بر نظام آموزشی فوق که در کشور در خصوص صنعت نان وجود دارد و متولی آن، نهاد های آموزشی آن کشور هستند؛ کارخانجات صنعتی تولید نان(گاردنیا و استانسون) به طور منفصل از نظام آموزشی کشور مالزی، برای تربیت و آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی خود اقدام می کنند.

 
ماحصل تجربیات صنعت نان مالزی و نظام آموزشی مرتبط با آن با نظام آموزشی مرتبط با صنعت نان ایران، در دو بخش با ایران مقایسه می شود:

  • ارزش مالی صنعت نان در کشور مالزی تقریبا ۸/۷۰۰ میلیارد ریال و در ایران تقریبا ۱۲۰/۰۰۰ میلیارد ریال می باشد.
  • نان جزو مهمترین منابع غذایی در الگوی مصرف مردم هر دو کشور است.
  • صنعت نان در مالزی شامل تولیدات نان، کلوچه، کیک و شیرینی می باشد؛ درحالیکه در ایران صنعت کیک و شیرینی مستقل از صنعت نان است.
  • بسیاری از انواع نان در کشور مالزی منشا اروپایی/آمریکایی دارند و با نان سنتی ایران متفاوت هستند.
  • تولید نان صنعتی در مالزی سهمی عمده(بیش از ۷۶ %) دارد در حالیکه در ایران ناچیز است(۰/۱ %).
  • زنجیره تولید نان صنعتی مالزی(شرکت های گاردنیا و استانسون) به صورت تقریبا کامل بوده و شامل بخش های تامین، تولید، توزیع و خرده فروشی می باشد.
  • در مالزی، دو شرکت بزرگ با نام های گاردنیا و استانسون سهم ۷۶ % از بازار نان آن کشور را دارا است.

 


جدول شماره ۱: مقایسه روشهای مختلف تولید نان در ایران و مالزی

ایران مالزی
روش تولید سهم تولید روش تولید سهم تولید
نانواییهای سنتی ۹۵/۸ % نانواییهای سنتی در مجموع

۲۴ %
کارگاهی ۴/۱ % نانوایی های بوتیک
نان صنعتی ۰/۱ % نان صنعتی ۷۶ %


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه