تعریف و ویژگی های سبوس گندم

سبوس گندم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سبوس گندم به عنوان یك فیبر نامحلول حاوی مواد مغذی زیادی است كه با ورود به آرد میتواند ارزش غذایی نان مصرفی را به شرط رعایت اصول لازم در فرآیند پخت ارتقاء دهد. مقدار سبوس آرد كه تابعی از درصد درجه استخراج آرد میباشد، عاملی مهم در تعیین ویژگیهای كیفی آرد مورد مصرف انواع نان است. همچنین سبوس گندم به سبب فراوانی تولید و دارا بودن میزان نسبی پروتئین بالا و سایر املاح به ویژه فسفر در تغذیه دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار میگیرد.
 

تعریف سبوس گندم

سبوس گندم مخلوطی است از لایه های مختلف پوسته و قسمتهای جوانه و لایه آلرون دانه گندم كه در اثر عملیات آسیابانی به عنوان سبوس جدا شده و كمیت و كیفیت آن بستگی به نوع گندم مصرفی و فرآیند كلی كارخانه آردسازی دارد.
 

ویژگیهای سبوس گندم

ویژگیهای سبوس گندم به دو دسته فیزیكی و شیمیایی قابل تقسیم بندی هستند: ویژگیهای فیزیكی شامل رنگ، بو و اندازه میباشد.
سبوس گندم دارای بوی طبیعی مخصوص به خود است و رنگ و ریزی و درشتی ذرات آن به رنگ و نوع گندم و شیوه تولید آرد در كارخانه بستگی داشته و نباید بیش از ۰۳ درصد وزنی حاوی ذرات نرم بوده و از رنگ كرم تا قهوه ای روشن متفاوت است. مهمترین ویژگیهای شیمیایی سبوس گندم بر اساس استاندارد ۲۰۳۲ به شرح جدول ذیل میباشد:

ردیف ویژگی میزان
۱ حداكثر رطوبت(درصد وزنی) ۱۲
۲ حداكثر خاكستر كل(درصد وزنی) ۶/۵
۳ حداقل پروتئین خام(درصد وزنی) ۱۳
۴ حداقل چربی(درصد وزنی) ۳
۵ حداكثر فیبر(درصد وزنی) ۱۱
۶ حداكثر فسفر كل(درصد وزنی) ۱/۱
۷ حداقل كلسیم كل(درصد وزنی) ۰/۱
۸ حداكثرخاكسترغیر محلول در اسیدكلریدریك ۰/۲

 
بدیهی است وجود هر نوع بوی غیرطبیعی و ترشیدگی و هرگونه مواد خارجی(به استثنای سبوس جو و سایر غلات حداكثر به میزان ۲ درصد) و آفات انباری به هر میزان و سموم آفتكش و میكروارگانیسمها(به استثنای حدود مجاز تعیین شده در استاندارد ملی شماره ۰۲۳۷ و موازین سازمان دفع آفات نباتی) در سبوس گندم غیرقابل قبول میباشد.
سبوس گندم به عنوان منبع غنی از املاح و ویتامینها علاوه بر افزایش ارزش غذایی محصولات آردی، در تهیه خوراك دام نیز نقشی مهم دارد. لذا در صورت مطابقت كمیت و كیفیت آن با استانداردهای مربوطه در تأمین طیف گستردهای از نیازهای تغذیهای تأثیرگذار خواهد بود. از این رو فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه آن ضروری به نظر میرسد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

2 دیدگاه

علی محمدآقا
علی محمدآقا ۱۳۹۶/۱۱/۰۹

سلام ممنونم از زحماتی که برای سایت زیبایتان متحمل می شوید . امیدوارم در راهتان موفق باشید و خدا پشت و پناهتان باشد . کمک بزرگی به سفره مردم می کنید . با روش آگاهی دادن نان سفره مردم را غنی می کنید . تشکر می کنم .

    logo tanuor لوگو تنور
    ۱۳۹۶/۱۱/۱۰

    سلام، خواهش میکنم!
    نظر لطف شماست و امیدواریم اینطور که شما گفتید مفید واقع شده باشیم.


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه