ذباله نان

بررسی راهکارهای کاهش ذباله و ضايعات نان

تأمين نان مورد نياز جمعيت هشتاد میلیونی کشور حجم وسيعی از فعاليت بخشهای کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، ذخيره سازي و توزيع را در بر مي‌گيرد مطالعات بررسی الگوی مصرف مواد غذايی در استانهای مختلف کشور نشان مي‌دهد که عمده‌ترين گروه غذايی در تأمين انرژی و پروتئين دريافتی روزانه، نان میباشد. ميانگين مصرف نان در استانهای مورد بررسی حداقل ۳۱۴ گرم و حداکثر ۵۰۵ گرم مي‌باشد که ۴۰ درصد انرژی دريافتی روزانه را تأمين می کند.
طی بررسی انجام شده در مورد ميزان ضايعات نان در خانواده‌ها و نانوايی های شهر تهران در بين انواع نان، نان سنگک کمترين ميزان ضايعات ۲۸% و نان تافتون ۳۷% و نان لواش ۳۵% بالاترين درصد ضايعات را داشته‌اند. خمير بودن دور نان ها و پائين بودن کيفيت از علل ضايعات توسط مصرف کننده بيان شده است.

اهميت نان در کشور ما تا به آنجاست که بطور متوسط ۲/۴۶ درصد از کل انرژی مصرفی روزانه يک نفر شهری و ۳/۵۹ درصد از کل انرژی مصرفی روزانه يک نفر روستايی را نان تشکيل مي‌دهد. وابستگی تغذيه‌‌ای به نان با کم شدن درآمد خانوار، نسبت کاملاً مستقيم دارد.

قسمت اعظم ضايعات نان که ميزان آن حدود ۳۰% برآورده شده است، عملاً در مرحله مصرف ايجاد مي‌شود. بعضی ها تصور می نمايند که ضايعات نان را به دليل اينکه به مصرف خوراک دام می رسد نبايستی ضايعات تلقی نمود. ولی استفاده از ضايعات نان به ويژه در دراز مدت در دام اختلالات تغذيه‌ای ايجاد نموده و به علاوه به دليل آلودگی قارچی، مصرف آن با خطرات حتمی برای دام و انسان توأم می باشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه