نان سبزی

دلایلی مثبت برای مصرف نان به صورت روزانه

نان برکت سفره‌ها و پایه و اساس تغذیه‌ی ما را تشکیل می‌دهد و مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
مصرف نان در هر وعده‌ی غذایی و البته به میزان کم آن برای اینکه همیشه سالم و تندرست باشید لازم است. در این مقاله چند دلیل خوب برای مصرف نان ارائه می‌دهیم.

 

پنج دلیل خوب برای مصرف نان

 

۱) آرد مهم است

دستور ساخت و تهیه‌ی نان بسیار ساده است. نان از آرد گندم، آب، کمی نمک و خمیر مایه تهیه می‌شود. فرق اصلی نان‌هایی که به فروش می‌رسند در آرد آن‌ها است. به عنوان مثال آردی که برای تهیه‌ی نان باگت استفاده می‌شود با آردی که برای نان سبوس‌دار استفاده می‌شود فرق دارد. ارزش غذایی آرد نان سبوس‌دار بالا است به خاطر این که حاوی مواد معدنی بیشتری است. آردهای سفید، تصفیه شده‌اند و برای همین از نظر ارزش غذایی در درجه‌ی پایین‌تری قرار دارند. برای این که سالم باشید و از نانی که میل می‌کنید نهایت استفاده را ببرید لازم است که از نان‌های سبوس‌دار و کامل استفاده کنید.
 

۲) مصرف به اندازه باعث کنترل وزن می‌شود

نان حاوی گلوسیدهای پیچیده، پروتئین و فیبر است. در عین حال این ماده‌ی غذایی مفید، چربی و گلوسیدهای زود جذب کمی دارد. باید بدانید که گلوسیدهای پیچیده انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن، کنترل عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی را تأمین می‌کنند. این گلوسیدها در مقایسه با گلوسیدهای ساده دیر جذب می‌شوند. برای همین قند خون را با سرعت زیادی بالا نمی‌برند. نان‌های سبوس داری که حاوی فیبرها و گلوسیدهای پیچیده هستند سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کنند و برای همین از ریزه خواری بین وعده‌های غذایی دور می‌مانید. اگر رژیم لاغری گرفته باشید مصرف نان را فراموش نکنید به خاطر این که نان حاوی مواد چرب و قند کمی است. از این گذشته به راحتی شما را سیر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد.
 

۳) مفید برای دفع راحت‌ تر

به طور متوسط ۲۵ درصد مردم از یبوست رنج می‌برند. زمانی که مصرف فیبرهای غذایی حلّال و غیر حلال بیشتر شود بهتر می‌توانید با یبوست و مشکل دفع مقابله کنید. نان منبع فیبر است. این فیبرها برای بهبود عملکرد روده‌ها و تنظیم قندخون مفیدند. برای همین هم از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

نان کامل حاوی فیبر بیشتری نسبت به نان سفید می‌باشد. دانه های کامل گندم یعنی با سبوس سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر می‌باشند. کلاً هر ماده‌ی غذایی که از گندم کامل یا همان سبوس‌دار تهیه می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان کولون را کاهش می‌دهد

نان کامل حاوی فیبرهای حلّال و هم فیبرهای غیر حلّال می‌باشد. فیبرهای حلّال جذب گلوسیدها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد و فیبرهای غیر حلّال باعث راحتی دفع می‌شود. برای اینکه میزان جذب فیبرهای غیر حلال را بالا ببرید لازم است که از نان‌های سرشار از فیبر مانند نان سبوس دار و نان‌های محلی استفاده کنید.
 

۴) برای تأمین انرژی بدن

ورزشکارها بهتر می‌دانند. مصرف نان قبل از ورزش‌های سنگین لازم است. نان سبوس دار حاوی به طور متوسط ۵۰ درصد آمیدون (نشاسته) می‌باشد برای همین نیز حاوی گلوسیدهای پیچیده و انرژی زا است. این گلوسیدها در کبد و عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند. نان کامل حاوی فیبر بیشتری نسبت به نان سفید می‌باشد. دانه های کامل گندم یعنی با سبوس سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر می‌باشند. کلاً هر ماده‌ی غذایی که از گندم کامل یا همان سبوس‌دار تهیه می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان کولون را کاهش می‌دهد.
 

۵) دوستدار مغز و عملکردهای ذهنی ما

مغز ۲ درصد کل وزن ما را تشکیل می‌دهد و حدود ۲۰ درصد انرژی به دست آمده از غذاها را می‌خواهد. ذخیره‌ی انرژی مغز بسیار ناچیز است یعنی فقط ده دقیقه باک انرژی آن پر می‌ماند. برای همین هم زمانی که غذا نمی‌خورید و روزه هستید فعالیت و عملکرد مغز افت می‌کند. بعد از یک شب خواب و گرسنگی لازم است که برای صبحانه نان میل کنید. توجه داشته باشید که نان صبحانه به ویژه برای کودکان بسیار مفید است. با این حال بیشتر کودکان یا صبحانه نمی‌خورند یا ترجیح می‌دهند کیک و کلوچه بخورند. سعی کنید حتماً برای صبحانه آن‌ها را به خوردن نان علاقمند کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به دیگر مقالات ما مانند “اهمیت نان در اسلام” مراجعه نمایید.

منابع: salamatnews.com ,tebyan.net


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه