کپک

مصرف نان‌های كپک زده سرطان زا است

کارشناس مواد آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد در مورد كپک زدگی نان اظهار کرد: بعد از این که نان از تنور یا فر بیرون آمد یک سری کپک روی آن قرار می‌گیرد و اگر نان‌ها به صورت لایه لایه و داغ روی هم قرار داده شوند، رطوبت و دمای هوا مواد مغذی را برای رشد كپك ها تامین می‌كنند و به راحتی کپک ها روی آنها رشد كرده و ریشه‌دار می‌شوند هرچند ممکن است این کپک‌ها بر سلامتی انسان تاثیری نداشته باشند.

رضا مورکیان افزود: زمانی که نان ها به صورت لایه لایه و داغ روی هم قرار گیرند ممکن است کپک بزنند که باید در این شرایط همه لایه‌ها را دور بریزیم چرا که سموم تولیدی از کپک‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان شود. در واقع بروز سرطان می‌تواند از عوارض مصرف این نان‌ها باشد.

وی با تاكید بر این كه خطرات بیشتر ناشی از کپک نان نسبت به سموم ناشی از کپک زدگی آرد و مغذی‌جات است، یادآور شد: در مرحله‌ای که بخشی از نان کپک زده است باید کل نان را دور ریخت چرا که مابقی نان نیز در حال کپک زدن است در حالی كه قابل رویت نیست.

این كارشناس در خصوص روش نگهداری نان ها در مقابل کپک ها گفت: نان را باید بلافاصله پس از پخت در مکان مناسب و دور از گرد و غبار قرار داد و در قطعات مناسب بسته به میزان مصرف بعدی، بسته بندی كرده و در فریزر نگهداری شوند تا در فریزر منجمد شده و در مصرف بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

وی نگهداری نان‌ داخل یخچال را سبب بیات شدن زودرس نان و غیرقابل استفاده شدن آنها دانست و تصریح كرد: همچنین كپك ها در محیط یخچال می‌توانند رشد کنند بنابراین بهترین روش برای نگهداری نان به مدت طولانی نگهداری در فریزر است.

وی همچنین گفت: گاهی نان‌های اضافه داخل سفره‌های خانگی به خصوص سفره‌های پلاستیکی نان دچار کپک زدگی می‌شوند که این کپک‌ها قادر به تولید سموم یا مایکوتوکسین‌هایی از جمله آفلاتوکسین‌ها است که مصرف مستقیم آنها برای انسان خطرات جدی در پی خواهد داشت.

مورکیان با بیان اینكه بعضی از افراد نان های کپک زده و ضایعات نان را به نان خشکی‌ها که نهایتا به مصرف دام می رسد تحویل می‌دهند، خاطرنشان کرد: این سموم کپکی یا قارچی نان‌ كپک زده در بدن دام، سموم خطرناكی را تولید می‌کنند که نهایتا وارد چرخه غذایی انسان می‌شود.

بنابراین توصیه می شود:نان‌ كپک زده را باید دور ریخت و از مصرف آن برای دام و انسان جدا پرهیز شود.

 

منابع: salamatnews.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.4]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه