نمک

یکی از عوامل اصلی مبتلا به فشار خون مصرف زیاد نمک در نان میباشد.

طبق آمار، حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور فشار خون بالا دارند و سالانه تعداد زیادی از این افراد جان خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که یکی از عوامل اصلی فشار خون، مصرف بالای نمک و یکی از مبادی اصلی ورود نمک به سفره ایرانیان، نان است.

مدیر امور استان‌های سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست‌های سال ۹۵ سازمان غذا و دارو، گفت: برنامه‌های عملیاتی براساس سند بالا دستی و چشم‌انداز تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. به طوری‌که تمرکز بر کاهش مصرف نمک، شکر و چربی ترانس، مبارزه با قاچاق و کاهش آن از ۷۵ درصد به ۲۰ درصد، الزام صنایع غذایی به اجرای GMP به‌منظور تولید غذای سالم، دسترسی بیشتر بیماران به دارو و کاهش هزینه دارو از الویت‌های برنامه‌های سال آینده است.

مهندس مهدی‌زاده تولید نان سالم و سوق دادن مردم به مصرف نان صنعتی با حداقل نمک از طریق اطلاع‌رسانی را از دیگر برنامه‌های سازمان برشمرد و افزود: اجرای نشانگرهای رنگی با هدف افزایش اطلاعات و قدرت انتخاب مردم از الزام‌های برنامه ششم و اولویت‌های سازمان است. با توجه به استقبال کارخانه‌های مواد غذایی از این طرح، به‌منظورهماهنگی بیشتر دراجرای آن، تبادل اطلاعات، اخبارو دستور العمل‌ها، دبیرخانه کشوری بر برچسب گذاری و نشانگرهای رنگی مستقر شد.متاسفانه در حال حاضر ۵۰ درصد نمک دریافتی مردم از طریق نان مصرفی است.

وی همچنین به درج نشانگرهای رنگی بر روی ۳۰ درصد از محصولات غذایی اشاره و خاطرنشان کرد:انتظار می‌رود تا پایان نیمه نخست سال آینده این نشانگرها بر روی همه محصولات غذایی درج شود، تا مردم با انتخاب محصولات غذایی براساس نشانگرهای رنگی و تطبیق آن با نیازهای خود، بیماری‌های غیرواگیر در جامعه را به حداقل برسانند.

 

منبع: salamaneh.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه