کارخانجات آرد تا چه اندازه به تولید ناب نزدیک شده اند؟

ولی اله عباسیان دارای لیسانس الکترونیک و فوق لیسانس مدیریت سیستم و بهره وری ازدانشگاه خوارزمی و مدیرعامل شرکت آتی کنترل در گفتگو با نگاشته با اشاره به بازدیدهای متعددی که از کارخانجات آرد داشته، گفت: اکثر شرکتهای تولید آرد از یک سیستم اتوماسیون یک پارچه و کنترل هوشمند پروسه تولید بهره نمی برند. لذا سوختن متعدد موتورها، توقفات ناخواسته و بدون برنامه ریزی خط تولید، ناشی از نبود یک سیستم کنترل یک پارچه، عملا هزینه هایی هستند که مالک خط تولید آنها را پرداخت می کند. در بازدید های من از کارخانه ها، بعضی از آنها اشاره می کنند که دارای PLC و مانیتورینگ پروسه تولید هستند. ولی بعد از بررسی مشخص می شود، عملا یک گرافیک نمایشی بدون کنترل هوشمند پروسه تولیدوبدون کنترل وضعیت ها و ظرفیت های نقاط مختلف فرایند تولید را دارند. از آنجا که خطوط تولید آرد، یک فرایند تولیدی پیوسته می باشد. داشتن کنترل دقیق روی فلوی تولید اهمیت بسزایی دارد و باید برای داشتن تولید ناب، حتما پروسه تولید را بصورت کاملا هوشمند دقیقا کنترل کرد.
مدیرعامل آتی کنترل در بیان تعریف روش تولید ناب (lean production) اذعان داشت: تولید ناب درواقع با تکیه بر کاهش ضایعات ( ازنظرمقدارو زمان تولید) وحذف هرفعالیت بدون ارزش افزوده مانند (جابجایی و انتقال) باکاهش هزینه ها، سود شرکت را افزایش می دهد. امروزه این روش تولید درکشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آمریکا مورد توجه ویژه قرارگرفته است. شما با یک بازدید و تحقیق کوچک در کارخانه های تولید آرد با اتلاف شدید منابع بواسطه محدودیت ابزار و امکانات انبارش مواد اولیه ( گندم) و انبارش تولید و عدم فروش به موقع روبرو می شوید. اتلاف انرژی در این کارخانه ها خود یک مقوله پیچیده دیگراست.

 

تشدید اتلاف انرژی در پی استفاده از موتورها و قطعات ارزان قیمت با بازده ای پایین

این فعال عرصه صنعت در بیان مشکلات کارخانجات آرد به ظرفیت تولید آسیاب های کشور نسبت به مصرف که بیش از دو برابر می باشد، اشاره کرد و گفت: تقریبا هیچکدام از کارخانه ها با ظرفیت اسمی کار نمی کنند و اغلب آنها با نصف ظرفیت اسمی فعال هستند لذا عملا نمی توانند به سود لازم برسند چرا که بخش عمده ای از هزینه های ایشان ثابت است.
در این میان یکی از مواردی که باعث بالا رفتن بهره وری و کارایی کارخانه های آرد می شود، پیوسته کارکردن کارخانه حداقل بمدت یک هفته می باشد. دراین صورت اتلاف منابع کارخانه به حداقل رسیده و بهره وری و سود بالا می رود. از آنجا که کارخانه ها مجبورهستند یک شیفت کاری کارکنند لذا خود بخود اتلاف منابع آنها افزایش چشم گیری دارد. از طرفی با توجه به بازدیدهای من از کارخانه های متعدد تولید آرد. بسیاری از این کارحانه ها بخصوص در شهرستانها دارای امکانات و ماشین آلات مناسب دربخش نگهداری، اختلاط گندم (بسیارمهم)، نم زنی مناسب ودیاگرام کارآمد برای بهره وری وکارایی بالا نیستند. همچنین سعی به استفاده از موتورها و قطعات وماشین آلات ارزان قیمت با بازده ای پایین دارند که عملا اتلاف انرژی را تشدید می کنند. لذا این موارد نه تنها موجب می شود کارخانه ها سود ده نباشند، بلکه باعث کاهش چشمگیرکیفیت محصولات و راندمان فرآیند نیز می شود. به دلایل فوق و البته برخی دلایل دیگر از کارخانجات آرد از موقعیت های بوجود آمده در منطقه برای صادرات آرد و محصولات وابسته به آن، حداکثر بهره را نبرده اند.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۲۳ تیر ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه