پودر های نانوایی یا بکینگ پودر

پودر های نانوایی چیست؟

پودر های نانوایی حاوی ذرات سدیم بی کربنات به عنوان منبع تولید گاز دی اکسید کربن و ذرات اسیدهای خوراکی که در اثر آب و حرارت، گاز کربنیک را از بی کربنات آزاد می کنند. این واکنش خیلی سریع رخ می دهد و به این جهت سرعت و زمان وقوع آن باید کنترل شود به دلیل تفاوت زمان ها و سرعت واکنشها است که پودر های نانوایی فرق می کنند. انواع پودر های نانوایی تولیدکننده گاز برای محصولات مختلف فرموله می شوند.

از پودرهای نانوایی برای بهبود حجم، رنگ پوسته، تردی بافت، بالا بردن قابلیت کشش شبکه گلوتن خمیر و بطورکلی اصلاح پاره ای از ویژگی های خمیر استفاده می شود. پودرهای نانوای از بیکربنات سدیم و نوعی اسید ضعیف ساخته می شوند که در محیط مایع و در اثر بالا رفتن دما ایجاد گاز کربنیک می کنند و این گاز موجب افزایش حجم و اسفنجی شدن و تخلخل بافت نان می گردد.

پودر های نانوایی دارای ترکیب ثابتی نیستند بلکه با فرمول ها و به اسامی مختلف برای مصارف متنوع تولید می شوند.
گاهی به جای بیکربنات سدیم از بیکربنات آمونیوم و بیکربنات کلسیم و فسفات اسید کلسیم استفاده می گردد که % علاوه بر ایجاد گاز، تقویت کننده مخمرها برای رشد و نمو نیز هستند. پودهای نانوایی بیشتر بر اساس ۴۰% اسید، ۲۰% بیکربنات سدیم و ۴۰% ماده پر کننده آرد برنج یا ذرت و یا حتی آرد نرم گندم، ترکیب می شوند. به عنوان اسید از تارتارات اسید پتاسیم و یا محلول ۶۴% اسید سدیم پیروفسفات یا منوکلسیم فسفات استفاده می گردد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 2.9]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه