پخت نان جدید و سالم برای بیماری دیابت

پخت یک نوع نان جدید و سالم و مناسب برای دیابتی‌ ها

محققان دانشگاه ملی سنگاپور با استفاده از یک نوع رنگدانه گیاهی به نام آنتوسیانین، موفق به پخت نانی شده‌اند که قادر به کنترل گلوکز خون است و مناسب برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند.

محققان با استفاده از یکی از رنگدانه‌های گیاهی موفق به پخت نانی شده‌اند که سطح گلوکز خون را کنترل می‌کند و مخصوص بیماران مبتلا به دیابت است.
این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که یک درصد از عصاره آنتوسیانین با خمیر برنج سیاه(نوعی برنج تیره رنگ که در برخی نقاط دنیا استفاده می‌شود) مخلوط و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۸ دقیقه پخته شود، نرخ هضم آن ۱۲/۸ تا ۲۰/۵ درصد کاهش می‌یابد. کاهش نرخ هضم به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنتوسیانین، آنزیم هضم را از بین می‌برد و در مقابل، میزان گلوکز خون را کنترل می‌کند. نان‌های استاندارد، بسرعت هضم شده و توسط خون جذب می‌شوند و گلوکز خون را افزایش می‌دهند؛ به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند در مصرف برنج و نان احتیاط کنند.
یکی دیگر از خواص آنتوسیانین به غیر از کنترل قند خون، خاصیت ضد اکسیدانی آن است که در درمان بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی، سرطان و التهاب موثر است. آنتوسیانین‌ها علاوه بر برنج سیاه و سفید، در برخی از انواع میوه و سبزی از جمله انواع توت، غلات و سیب زمینی وجود دارند.
محققان بر این باورند که این دستاورد گامی بزرگ در جهت تولید مواد غذایی مخصوص بیماران دیابتی است.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.
بنیاد بین المللی دیابت پیش بینی می‌کند که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، از هر ۱۰ فرد بالغ، یک تن به دیابت مبتلا خواهد بود و تعداد مبتلایان از ۴۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به ۶۴۲ میلیون نفر می‌رسد. نتایج این تحقیقات در نشریه Food Chemistry منتشر شده است. (ایرنا)

 

منبع: salamatonline.ir


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

برچسب ها:
دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه