نان بخار پز شده چینی

نان بخار پز شده چینی

نان بخار پز شده چینی محصولی است که از تخمیر (ور آمدن) آرد گندم و بوسیله بخار پخته می شود. گفته شده است که این نان بیش از ۱۵۰۰ سال پیش در چین و در دوران سلسله هان پخته و تولید می گردید. در طول قرنها نان بخار پز شده چینی ها به دیگر کشورهای آسیایی نیز گسترش و توسعه پیدا کرده و نقش مهمی را در رژیم غذایی بسیاری از آسیایی ها ایفا نموده است. امروزه در چین شمالی ۶۰ درصد آرد صرف تولید نان بخار پز شده می شود و در چین جنوبی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می باشد. در نقاط دیگر آسیا ۵ الی ۱۵ درصد از آرد صرف تولید نان بخار داده شده می گردد و تولید این نان به خصوص در کشور آسیای فیلیپین به سرعت در حال افزایش است. این نان بسته به نوع آن معمولاً از آرد گندم با پروتئین کم یا متوسط تولید می شود. فرآیند آماده سازی این نان شبیه به نان پخته شده در ماهیتابه که به سبک غربی است، می باشد اما بخار دادن محصول، فرآیند نهایی این نان است و به همین علت در فر پخته نمی شود بنابراین تفاوتهایی در شکل ظاهری نان پخته شده بوسیله بخار و نان پخته شده در ماهیتابه وجود دارد.
نان بخار پز شده نانی به رنگ سفید، نرم و سطحی بسیار براق دارد. نان بخار پز شده معمولاً وزنی در حدود ۳۰ تا ۱۵۰ گرم دارند و به شکل گرد و یا بالش می باشند. نان اصلی بخارپز شده به صورت پر شده بوده است اما به تدریج در طول بخار پز شده به صورت پر شده بوده است اما به تدریج در طول زمان تغییر کرده است. امروزه نان بخار پز شده ای که به نام (مانتوو) خوانده می شود و داخل آن پر نشده است تولید می شود. در حال حاضر نان بخار پز شده ی پر شده به نام baozi خوانده می شود. نوعی کلوچه بخار پز شده به نام steamed buns در تایوان، چین جنوبی و جنوب شرقی آسیا از محبوبیت خاصی برخوردار است.
کلوچه بخار پز شده شیرین و خوش طعم است. نوعی نان پر شده شیرین که شامل مخلوطی از لوبیا های مختلف با شیره قند می باشد، نیز تولید می شود. برای پر کردن این نان از سبزیجات خرد شده، گوشت قیمه شده و غذاهای دریایی و یا ترکیبی از این مواد را استفاده می کنند.
 

مواد تشکیل دهنده نان بخار پز و وظایف آنها

آرد، آب و مخمر از مواد اصلی نانهای بخار پز شده ی چینی محسوب می شود. بسیاری از مواد دیگر مانند شکر، پورد نانوایی، نمک، نمکهای قلیایی و که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.
 

تولید نان بخار پز شده:

نان چینی به طور سنتی در خانه با دست پخته می شود. و هنوز هم این نوع پخت در بسیاری از نقاط آسیا مرسوم است. با این حال در دو دهه گذشته نان بخار پز شده به طور انبوه تولید می شود و بیشتر مردم به علت راحتی، محصولات تجاری را ترجیح می دهند.
نان بخار پز شده یک غذای مخصوص در چین شمالی است که این نان شباهت زیادی به نان پخته شده در کشورهای غربی دارد ولی تفاوت هایی نیز وجود دارد زیرا این نان با فشار بخار اتمسفر پخته می شود. و در نتیجه دمای پخت بسیار کمتر از دمای پخت نان در داخل تنور است و در طی فرآیند پخت نان در تنور، واکنشهای میلارد (قهوه ای شدن) انجام می گیرد که باعث تشکیل پوسته ای به رنگ زرد طلایی می گردد که این واکنش باعث از دست رفتن اسید آمینه محلول (عمدتاً لیزین) می گردد که سبب کاهش ارزش تغذیه ای نان می شود. در این رابطه نان بخار پز شده از نان پخته شد در تنور بسیار مغذی تر است. با این حال مصرف نان بخار پز شده از محدودیت های خاصی برخوردار است.

  • اول اینکه نان بخار پز شده باید به صورت گرم مصرف شود و این نان مانند نان پخته شده در تنور در هر زمان قابل خوردن نیست.
  • دوم اینکه نان بخار داده شده در حالت عادی طعم و کیفیت خود را از دست می دهد و به محض اینکه آنرا دوباره بخار پز می کنیم تا حدودی طعم و کیفیت خود را باز می یابد.
  • سوماً این نان به علت دارا بودن رطوبت زیاد عمر مفید کمتری نسبت به نان پخته شده در تنور دارد. همه این مشکلات باعث شده است برای تولید این نان در مقیاس بزرگتر(تولید انبوه) محدودیت هایی بوجود آید.

 
فلیم زیر نمونه ای از نان بخار پز چینی میباشد:


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 16 میانگین: 2.8]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه