مصرف نان با فيبر بالا

فواید فراوان مصرف نان با فیبر بالا

عدم مصرف كافی فیبر در برنامه غذایی می تواند به بیماریهای مزمن و اختلال در سلامت بدن منجر شود.
 

چگونگی عملكرد فیبر:

فیبر به خروج مواد سمی، هورمون های اضافی و ارگانیسم های خطرناك موجود در مدفوع كمك می كند. بدون فیبر مدفوع در روده جمع می شود و محلی سمی ایجاد می كند كه زمینه ساز اختلال در سلامتی خواهد بود. فیبر دارای دو بخش ” قابل حل” و ” غیرقابل حل ” است. فیبر قابل حل می تواند تجزیه شود و برای تغذیه بدن مصرف شود، در حالی كه فیبر غیرقابل حل، هضم نمی شود و بنابراین در انتهای روده جمع می شود. فیبر علاوه بر كمك به حجیم شدن مدفوع در انتهای روده سبب نرم شدن و در نتیجه آسان شدن دفع آن می گردد. بدون فیبر تحریك سیستم عصبی و عضلانی برای دفع مواد زاید از طریق دستگاه گوارش سخت تر می شود.

 

منبع فیبر:

افزایش غذاهای آماده مصرف، قندهای تصفیه شده، نانهای بدون سبوس و مواد غذایی منجمد در دنیای امروز و همچنین الگوهای غذایی ما، همه و همه مشكلات بیشتری را در جذب فیبر كافی ایجاد می نمایند. فیبر در میوه ها و سبزی های طبیعی، غلات كامل، گیاهان دریایی و بخصوص نان های با فیبر بالا فراوان یافت می شود.
امروزه بسیاری از مواد غذایی كه با عناوین غلات كامل در بازار موجودند، از مواد نگهدارنده و آردهای بدون سبوس تشكیل و از شكر اشباع شده اند و یافتن منبع كامل و طبیعی فیبر زنده برای اطمینان از مصرف منظم مقدار كافی از آن دارای اهمیت است.
یافتن نان با فیبر بالا همیشه آسان نیست. نان با فیبر واقعاً بالا شامل ۵ گرم فیبر در هر قرص نان می شوند كه در اكثر فرآورده های معمولی اینگونه نیست. نانهای با فیبر بالا فواید گوناگونی دارند كه شامل: تنظیم فعالیت های بدن، افزایش انرژی، تأمین مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت بدن است. نان های بدون سبوس یا همان نان های سفید اساساً فقط دارای كالری هستند بعلاوه اینكه دارای قند بوده و فاقد فیبر می باشند.
میزان مصرف روزانه فیبر می بایست ۳۰ تا ۴۰ گرم باشد و باید از طریق سبزیجات خام، میوه جات تازه، غلات كامل، گیاهان خوراكی و نانهای با فیبر بالا كه پیشتر ذكر شد تامین شود. حبوبات منبع غنی فیبر هستند كه از یك طرف مدت زمان دفع مواد زاید از روده را كوتاه می كنند و از طرف دیگر مواد مغذی سرشاری را فراهم می كنند.

 

فواید فیبر:

_ تنظیم فعالیت های بدن
_حجیم شدن مدفوع در روده
_ آسان سازی دفع مواد زاید
_ ایجاد تعادل در باكتریهای روده ای
_ افزایش مقاومت در برابر عفونت
_ ایمنی بیشتر در برابر ویروس ها
_ كاهش بار سمی در كبد و كلیه
_ افزایش جذب مواد مغذی در جریان خون
_ افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
_ كاهش آلرژی به مواد غذایی
_ كاهش احتمال ابتلا به بیمارییهای گوارشی
رژیم غذایی با فیبر بالا تنها از طریق خوردن غذا تأمین نمی شود، بنابراین بهتر است كه فیبر اضافی را در صورت نیاز به رژیم غذایی خود اضافه كنیم كه در این صورت دیگر نیازی به پرخوری هم نیست. فیبر مكمل هرگز نباید جایگزین غذاهای اصلی شود، بلكه باید مكمل آنها باشد.
از آنجا كه نان جزء اصلی سبد غذایی خانوار است، اطمینان از غنی بودن نان از فیبر بسیار مهم است. مراقب غذاهای با فهرست طولانی مواد تشكیل دهنده ای كه نمی شناسید باشید. این غذاها معمولاً بیش از حد پروسس می شوند پر از مواد شیمیایی، مواد نگهدارنده و رنگ دهنده ها و حتی هورمون ها می باشند.

 

انواع نانهای با فیبر بالا :

_ نان جوانه غلات
_ نان حاصل از آسیاب سنگی
_ نان حاصل از دانه غلات
_ نان سبوس جو
_ نان ارزن
_ نان دارای خمیر ترش
فرآورده های طبیعی جوانه غلات كامل برای شروع مناسبند كه در مقام مقایسه نان های سفید معمولاً فیبر پایینی دارند. این نان ها كه با نام “نان گندم كامل” تبلیغ می شوند در واقع فیبر پایینی دارند و دارای قند بالا و سدیم هستند.
رژیم غذایی با فیبر بالا برای سلامتی ضروری است. فیبر یك عامل پاك كننده داخل بدن است كه از بیماریهای گوارشی جلوگیری كرده و به بهبود بیماریها كمك می كند.

 

فقر روی

شناسایی و تعدیل كمبود روی بدلیل عدم وجود شاخص های قابل قبول بسیار دشوار است. اگرچه روشهایی مانند غلظت روی در پلاسما ویا موی سر قادر به اندازه گیری میزان روی است لیكن تعیین متوسط كمبود روی از طریق این روشها امكان پذیر نیست. لذا هیچگونه آمار و اطلاعات جامع و قابل قبولی از میزان شیوع فقر روی در جهان وجود ندارد.
با توجه به میزان محدود دریافت روی از طریق رژیم غذایی و نیز شیوع مشكلات رشد از قبیل توقف در رشد انتظار میرود فقر روی در جنوب شرقی آسیا، آفریقا، غرب اقیانوس آرام و به میزان كمتر در برخی جوامع اروپایی وجود داشته باشد.
وجود روی برای فعالیت بیش از ۱۰۰ نوع از آنزیم ها در فرایند های اصلی متابولیكی از قبیل رشد فیزیكی توان و قابلیت ایمنی ، عملكرد تناسلی و تنظیم رفتارهای عصبی ضروری است.
اگرچه عوامل مختلفی در كمبود روی موثر است لیكن مهمترین عامل در ایجاد فقر روی كم بودن میزان دریافت روی در رژیمهای حاوی فیتات میباشد .عوامل دیگری مانند افزایش تعداد بارداری ، مصرف نامناسب مواد غذایی و جذب ناموفق نیز در ایجاد كمبود روی در بدن تاثیر گذار است.
كمبود روی نیز همانند فقر آهن در دهك های ضعیف از لحاظ اقتصادی در جوامعی كه رژیمهای غذایی آنها بر پایه غلات و سبزیجات استوار است و مصرف شیر و گوشت در رژیم غذایی شان بسیار محدود است دور از انتظار نیست.
اثرات كمبود روی بر روی سلامت به سن افراد بستگی دارد.ا ین اثرات عبارتند از
اسهال، یبوست ،كم كردن وزن، آشفتگی و ناراحتی های عصبی در نوزادان تغییرات پوست و تاثیر جدی بر روی رشد طولی كه از رایج ترین اثرات كمبود روی در دانش آموزان است.
تاثیرات كمبود روی در دوران بارداری روشن نیست و تناقضاتی در این زمینه مشاهده شده است. آزمایشات غنی سازی نشان میدهد كه غنی سازی با روی باعث كاهش میزان مرگ و میر قبل از تولد در نوزادان میشود، لیكن هیچگونه تاثیری بر روی اندازه جثه نوزادان در هنگام تولد ویا در دوران بارداری مشاهده نشده است. در بررسی های بعمل آمده تاثیر فرآیند غنی سازی با روی بر روی رشد طولی. كاهش وزن در كودكان بویژه آن دسته از كودكانی كه رشد كافی نكرده و یا وزن نرمال ندارند به اثبات رسیده است.
همچنین بر اساس گزارشات موجود غنی سازی با روی در كاهش میزان بروز اسهالهای عفونی شدید و عفونتهای خفیف تنفسی تاثیر گذار است. لازم به ذكر است اگرچه غنی سازی روی از سال ۲۰۰۴برای درمان اسهال عفونی توصیه شده میشود تاثیر این امر بر روی سایر عفونتها مانند سرخك ویا مالاریا مشاهده نشده و تنها در تعداد اندكی از گزارشات به كاهش میزان مرگ و میر در كودكان در اثر غنی سازی با روی اشاره شده است.
بطور كلی غنی سازی با روی بجز در مورد غذاهای فوری تجاری چندان مرسوم نبوده و بنظر میرسد ارزیابی و بررسی بیشتری بر روی عواملی نظیر مشكلات حسی غذاهای حامل، سودمندی تركیبات روی مورد استفاده و اثبات تاثیر گذاری مصرف غذاهای غنی شده در بهبود وضعیت روی در بدن ضروری است.
شایان ذكر است در مطالعاتی كه اخیرا بر روی غذاهای غنی شده با روی صورت پذیرفته است سودمندی و تاثیر گذاری این این امر به اثبات نرسیده است.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.8]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه