نان سالم با غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک

نان سالم با غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک

عنصر آهن یک ماده بسیار ضرروی برای سلامت بدن است. نیاز روزانه به این ماده مغذی بسیار اندک و درحد میلی گرم است اما گاهی متاسفانه با برنامه های غذایی روزانه حتی این مقدار اندک نیز تامین نمی شود و در نتیجه در طولانی مدت سبب بروز بیماری و ناتوانی جسمی می شود. کمبود آهن در بدن مشکلات زیادی ایجاد می کند که مهم ترین آن کم خونی است. افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن:

  • زود خسته می شوند و قدرت و توانائی انجام کار در آن ها کاهش می یابد.
  • امکان ابتلا به بیماری های مختلف در آن ها افزایش می یابد.
  • توانائی یادگیری در کودکان کاهش پیدا می کند.
  • مرگ و میر مادران به هنگام زایمان افزایش می یابد.
  • کم خونی فقر آهن در گروه های در معرض خطر مثل مادران باردار و کودکان عواقب وخیم تری دارد.

راه حلی را که امروزه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز روزانه توسط متخصصین تغذیه وبهداشت پیشنهاد می شود اجرای برنامه های غنی سازی مواد غذایی است. در این برنامه ها مواد غذایی که همه روزه توسط مردم مصرف می شود انتخاب شده و به کمک دستگاه های خاصی مواد مغذی مورد نیاز مثل ویتامین ها و مواد معدنی به آن ماده غذایی اضافه می شود.

به عنوان نمونه در کشوری که اغلب مردم آن برنج مصرف می کنند این ماده یک حامل خوب برای افزودن مواد مغذی است. در کشور ما نان در تمامی گروه های سنی و جنسی و روزانه با میانگین مصرف ۳۲۰ گرم مصرف می شود و لذا انتخاب خوبی برای افزودن مواد مغذی مثل آهن و روی، کلسیم، ویتامین های B1,B2، نیاسین، اسید فولیک و ….است.

برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک درایران از سال ۱۳۸۰ در استان بوشهر آغاز شد وبه تریج در سطح کشور گسترش یافت. درحال حاضر براساس برنامه ملی غنی سازی آرد ، تمام کارخانجات آرد موظفند آردی که برای نان های خبازی(سنگک، تافتون، بربری ولواش) تهی می شود را با آهن واسید فولیک غنی کنند.

. در برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک افزودن مواد مغذی هیچ تاثیری روی طعم، بو، مزه و رنگ نان نداشته و توسط افرادی که این نان غنی شده را استفاده می کنند قابل تشخیص نیست.

با استفاده از نان غنی شده با آهن و اسید فولیک می توان از عوارض ناشی از کمبود آهن از جمله کم خونی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، کاهش بهره هوشی، افت تحصیلی و ضعف و خستگی جسمانی وکاهش بازده کاری جلوگیری کرد.

افزودن اسید فولیک به آرد در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و کاهش نقایص مادرزادی لوله عصبی بسیار موثراست. سایر کشورها، با اضافه کردن آهن و اسید فولیک به آرد موفق شده اند شیوع کم خونی نقایص مادرزادی لوله عصبی و بیماری های قلبی و عروقی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند. درکشور ما نیز شیوع نقائص مادرزادی لوله عصبی ، ۲ سال پس از غنی سازی آرد به میزان ۳۱% کاهش یافته است.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

2 دیدگاه

bahare
bahare ۱۳۹۶/۰۵/۰۷

salam chetori mishe ozve canale shoma besham???

    logo tanuor لوگو تنور
    ۱۳۹۶/۰۵/۰۸

    سلام
    پاسخ به ایمل شما ارسال گردید!


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه