علت عدم موفقیت طرح نان صنعتی چیست

بخش خصوصی مسئول عدم موفقیت طرح نان صنعتی نیست!

میثمی فرد موسس برند تک نان جنوب در گفتگو با نشریه نگاشته در پاسخ به اینکه آیا مشکلات این صنعت را قبل از ورود به این صنعت پیش بینی کرده بود یا خیر ، اذعان کرد: در اواخر سال ۸۸ شرکت تک نان ثبت شد و اواخر سال ۹۳ محصول آن وارد بازار شد. بنده به علت تفکر نوگرایانه به صنعت نان که صنعتی جدید در کشور بود، قدم نهادم. هر تولیدی برای شروع به سه سال زمان نیاز دارد اما آغاز فعالیت ما با تحریم ها مواجه شد و فشار تحریم ها را سرمایه گذار بیش از هر کس دیگری در جامعه حس می کند. مطالعه اولیه طرح تک نان بر مبنای یوروی ۱۳۷۰ تومان بود حال آنکه طرح اصلی بر مبنای ۳۶۵۰ تومان پایان یافت و تمام سازمان های دولتی و ارگانهای مالی در حمایت خود از این طرح، بد عهدی کردند. بنده در حوزه ماکارونی تجربه ای طولانی دارم. در صنعت ماکارونی زمانی که ما فعالیت می نمودیم به جهت آزادسازی این صنعت، شاهد رشد بسیار قابل توجهی بودیم و افراد بسیاری به دنبال تک ماکارون وارد صنعت ماکارونی شدند.
تنها کسی که از میان پیشکسوتان و فعالان صنعت آردکشور، دست به سرمایه گذاری در صنعت نان زد، مدیران تک نان بوده اند و بقیه فعالان حوزه نان صنعتی، در این صنعت تجربه قبلی ندارند. بنده از ابتدا مشکلات این صنعت را پیش بینی می کردم و امروز که کارخانه تک نان در خوزستان فعالیت می کند، علی رغم مشکلات موجود، به موفقیت های چشمگیری در سطح استان دست یافته است. بنده با توجه به سرمایه گذاری انجام شده توقع موفقیتی دو چندان را در تولید و عرضه نان در کشور داشتیم و بازگویی آسیب های صنعت تنها از آن جهت است که طرح نان صنعتی در مسیری درست قرار گیرد. سرمایه گذارانی که بدون تجربه و آگاهی وارد تولید نان شدند قطعاً اشتباهی استراتژیک انجام داده اند اما بنده به عنوان تولید کننده ای که سالها در حوزه آرد و ماکارونی فعال بوده به هیچ وجه اشتباه استراتژیک نکرده ام.
 

دولت اگر بخواهد نان کشور توسط تولید کنندگان نان صنعتی متحول خواهد شد

میثمی فرد در مقایسه ای میان صنعت ماکارونی و نان، با یادآوری اینکه دولت ماکارونی سازان را رها کرد و این رها سازی منجربه پیشرفت این صنعت و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای سنتی و کارگاهی شد، گفت: در مورد نان دولت نه تنها واحدها را رها نمی کند بلکه به صورت نا عادلانه از واحدهای سنتی حمایت می کند. ما به عنوان سرمایه گذار تلاش خود را کرده ایم و حل مشکلات دیگر بر عهده دولت است. انتظار داریم؛ دولت اگر کمکی نمی‌کند، لااقل حمایت ناعادلانه را نیز کنار بگذارد تا صنعت راه خود را پیدا کند. اگر دولت به واحدهای سنتی و صنعتی آرد یکسان دهد و به برقراری این عدالت تن دهد، میدان رقابتی عادلانه شکل خواهد گرفت و پیشرفت صنعت محسوس خواهد شد و آن وقت است که سرمایه گذاران در این صنعت شکوفا و پویا خواهند شد.
میثمی فرد با تاکید بر این نکته که از بین بردن واحدهای سنتی راه حل پیشنهادی نیست بلکه منظور محدود شدن پخت نان به روش سنتی است، یادآور شد: به عقیده من زمان تغییر کرده است و لازمه جوامع پیشرفته حرکت بر مبنای فن آوری است. ما باید تفکراتمان را نو کنیم تا به صنایع نو کمک شود.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه