انواع آرد و طبقه بندی آن از نظر کارشناسان

کارشناسان انواع آرد را به صورت زیر طبقه بندی نموده اند:

۱- آرد مغز دانه

آردی که منحصرا از قسمت مرکزی مغز دانه تهیه می شود و به نام آرد(۴۰۵) یا سه صفر شناخته می شود. میزان خاکستر این آرد ۰/۴۴ – ۰/۳۸ گرم در صد است. این آرد برای تهیه کیک و شیرینی مناسب است.
 

۲- آرد روشن

آردی که از قسمت وسیع تری از مغز دانه تهیه می شود به نام آرد(۵۰۵) شناخته می شود. خاکستر این آرد حدود ۰/۷۰ – ۰/۶۰ گرم درصد است و برای پخت نان های فانتزی مناسب است.

 

۳- آرد ستاره

آرد ستاره یا آرد گرفته شده کامل از مغز دانه، آردی است نسبتا روشن با سبوس کم، خاکستر آن ۰/۸۰ – ۰/۷۵ گرم درصد است که به آرد ستاره معروف است. این آرد برای تهیه بعضی از انواع نان اروپایی و نان بربری مناسب است.

 

۴- آرد میانی

آردی که از قسمت های اطرافی مغز دانه تهیه می شودو به آرد(۱۲۰۰-۱۰۵۰) موسوم است یا اصطلاحا به آن آرد سبوس گرفته می گویند. این آرد برای نان های تیره و نان تافتون مناسب است. درجه استخراج آن ۸۶ درصد و خاکستر آن ۱/۲۵ – ۱/۰ نوسان دارد.

 

۵- آرد تیره

آردی که از تمام قسمت های دانه به غیر از جوانه آن تهیه می گردد و به آرد اروپایی(۱۵۰۰) معروف است. این آرد جهت تهیه نان های تیره اروپاپی ونان سنگک مناسب می باشد.درجه استخراج آن تا ۰/۹۳ درصد نوسان دارد. در گذشته آرد ۱۵۰۰ را در ایران آرد سنگی می نامیدند. خاکستر این آرد تا ۱/۴۵ – ۱/۳۵ درصد نوسان دارد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه