مزرعه گندم,سلو گندم

سیلوهای هوایی و اجرای یک روش جدید و صحیح در تخلیه گندم

محمد حسن زارعین دیاگرامیست و مدیر تولید آرد ستاره کردان با گفتگو با نشریه نگاشته گفت: با پیشرفت تکنولوژی در بخش ذخیره غلات انبارهای مسطح جای خود را به سیلوهای کاملا مکانیزه هوایی دادند.
سیلوهای هوایی ضمن اشغال جای کمتر، مکانیزم ساده تر و علمی تری دارند و نگهداری انواع غلات کنار یکدیگر و بصورت جداگانه در این سیلوها میسر است. همچنین امکان اختلاط انواع گندم برای آسیاب که یک امر حیاتی برای حفظ کیفیت محصول در کارخانجات آردسازی است براحتی وجود دارد.
از نظر رعایت بهداشت، نظافت، مبارزه با موجودات و جانوران موذی و همچنین جلوگیری از انتشار گرد و خاک در محیط، سیلوهای هوایی بسیاری از مشکلات گذشته آسیابانها را حل کرده اند.
مدیر تولید آرد ستاره کردان در ادامه گفت: هوادهی و جابجایی کامل غله در سیلوهای هوایی با هدف سالم ماندن و کنترل دمای مجاز غله براحتی امکان پذیر و در تخلیه مرکزی(center flow) مکانیزم تخلیه در اکثر سیلوهای هوایی به شکل تخلیه مرکزی بوده و در انتها از سیستم sweep auger(جاروی کف) استفاده می شود. یکی از ایرادات اساسی به این شکل تخلیه عدم رعایت دقیق تقدم و تاخر غله ی ورودی به سیلو است.
سرعت جریان بار در مرکز سیلو نسبت به دیواره ها بالاتر بوده و هر چه به کف سیلو نزدیک میشویم فرصت خروج غلات کمتر و کمتر میشود و در انتها خروج بار از کناره ها در شیب کمتر از ۳۷ درجه به صفر می رسد در نهایت هنگامی که خروج بار از مرکز سیلو تمام می شود، مخروطی از غله داخل سیلو می ماند که باید با sweep(جارو) تخلیه شود.
این بخش از بار به جهت حرکت ناخالصی ها(مخصوصا خاک گندم) در کناره ی سیلو و عدم امکان تخلیه، نسبت به بار کل سیلو نا خالصی زیادی داشته و هنگام انتقال با جارو مشکلات زیادی برای دستگاه های پیش بوجاری، بوجاری و مخزن فضولات ایجاد می کند، همچنین اگر در سیلوهای بتنی واحد آسیاب به شکل مجزا ذخیره و در نهایت با بقیه سیلوها اختلاط نشود، در قسمت آسیاب قطعا مشکلاتی برای آسیابان در حین فرآیند تولید ایجاد کرده و از کیفیت محصول نهایی نیز کاسته خواهد شد.
شرکت فن آوران سازه گهر مجری سیلوهای بتنی با دانش و تکیه بر تیم مهندسی مجرب و سالها تحقیق و اجرای سازه های عظیم بتنی در سراسر ایران، طرحی را اجرا میکند که مشکل یکنواختی خروج بار ازسیلو را تا حدود زیادی حل کرده است .در سیستم تخلیه سیلوهای این شرکت از تکنولوژی تخلیه متقارن استفاده شده است که روشی جدید و صحیح در تخلیه گندم است .
این روش شامل احداث خروجی های فرعی به تعداد زیاد در تمام نقاط کندو است به طوری که تمام این خروجی ها به شکل گالری و هدایت مارپیچ ها یا زنجیرها به زنجیر اصلی مرکزی متصل است .در تخلیه این سیلوها خروجی مرکزی صد در صد نیست و تمام نقاط سیلو درگیر تخلیه گندم هستند در نتیجه بار داخل سیلو به شکل یکنواخت و توده ای(mass flow) تخلیه شده و تقدم و تاخر در خروج بار کاملا رعایت می شود.
 

چرا این نوع تخلیه سیلو برای آسیابان خیلی ارزشمند است؟

  • برای پی بردن به جواب، لازم است چند عامل مهم در بهبود کیفیت گلوتن قبل از تولید را بررسی کنیم؛
  • عدم استفاده از گندمهای سن زده و دارای ناخالصی کمتر یکی از عوامل مهم کیفیت محصول نهایی است.
  • استفاده از گندمهایی که حداقل سه ماه استراحت کرده باشدبسیار ضرورت دارد. هر گاه گندم داخل سیلو استراحت لازم و کافی داشته باشد فعالیتهای آنزیمی آن تعدیل شده و منجر به افزایش خواص رئولوژیک محصول نهایی خواهد شد.
  • اختلاط انواع گندم های قوی و ضعیف از عوامل مهم تعیین کیفیت محصول است.
  • و در آخر دیاگرام صحیح و نحوه آسیاب درست گندم به طوری که بافت های اصلی گندم(نشاسته- پروتئین) در حین فرایند تولید آسیب نبینند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه