نان

توصیه و نکاتی در جهت مصرف نان

امام رضا(ع ) توصیه هایی درباره نحوه مصرف نان دارند. آن حضرت می فرماید: امام رضا (ع) : لقمه های نان را کوچک کنید که با هر لقمه ای برکتی است و نان را با دست پاره کنید نه با کارد و نیز فرمودند: هر که در خانه طعامی بخورد و از آن طعام جیزی بیفتد، آن را بردارد و بخورد والا اگر در صحرا باشد برای پرندگان و حیوانات بگذارد.
سفارشات اسلام درمورد تغذیه سالم و ورزش و نیز ارتباط دائم با خداوند، همگی در راستای بهره مندی از سلامتی جسمی و روحی است. نان، غذای اصلی بیشتر مردم دنیاست. مسلمانان، نان را برکت سفره می دانند و حرمت خاصی برای آن قائلند.

 

توصیه های علمی و پزشکی مصرف نان

۱ – از آنجا که نان عمده انرژی روزانه فرد را تأمین می کند و منبع اصلی ویتامین های “ب” نیز هست، توصیه می شود به اندازه کافی استفاده شود اما چون کالری دارد، نباید بیش از حد مصرف شود.

۲ – همانطور که گفته شد فیبر و سبوس نان خواص و کاربردهای زیادی دارد (در هضم غذا، جلوگیری ازیبوست، کاهش قند، چربی وفشار خون و …). در نتیجه توصیه می شود نان های سبوس دار و قهوه ای مصرف شود. چون در اثر جدا کردن سبوس ، غیر از فیبر ، ویتامین اسی پنتوتنیک، بیوتین، سیلیس، منیزیوم و مواد مغذی دیگری نیز از بین می روند که برای بدن بسیار لازم هستند به خصوص اسید پنتوتنیک که برای ریزش مو بسیار مفید است.

۳ – در افراد دچار دیابت، مقدار مصرف نان باید محدود باشد تا از بالا رفتن قند ایشان جلوگیری شود. نان جو تأثیر خاصی بر کنترل قند فرد دارد ، بنابراین نان توصیه شده برای این گروه است.

۴ – در افراد دچار اضافه وزن نیز مصرف گروه نشاسته مانند نان باید محدود گردد.

۵ – به دلیل فیبر نان های سبوس دار، این نان ها برای افراد با چربی خون بالا و فشار خون و بیماری های قلبی نیز توصیه می شود.

۶ – عادت به خوردن برنج همراه با تکه ای نان، عادت غذایی غلطی است و باید ترک شود. چراکه به این صورت مقدار کالری زیادی وارد بدن می شود و فرد را دچار اضافه وزن می کند.

۷ – کسانی که فکر می کنند نان نسبت به برنج کمتر چاقی ایجاد می کند، اشتباه می کنند. اگر کسی هر یک از این دو ماده غذایی را زیاد بخورد، دچار اضافه وزن و دیابت می شود.

۸ – خوردن غذاهای نانی در وعده غذایی شام، انتخاب بهتری ست البته باید مقدار مصرف محدود باشد.

۹ – نگهداری نان در فریزر و یخچال بیش از سفره یا ظرف نان توصیه می شود. اما از آنجا که نان های سنتی ماندگاری بسیار کمی دارند، بیشترین توصیه به مصرف نان تازه است.

۱۰ – آزمایشات مشخص کرده در کپک نان میکروب کشنده خطرناکی وجودارد. برای همین مصرف نان مانده و کپک زده بسیار خطرناک می باشد.

توصیه میکنم حتما مقالات “نان در یخچال ممنوع!” و “نکات نگهداری نان در فریزر” را مطالعه نمایید.

منابع: anvayanetehran.com , hakimmajedi.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه