برگه آنالیز کیفی گندم تا چه اندازه واقعی است

اعداد درج شده بر روی برگه آنالیز کیفی در زمان تحویل گندم تا چه اندازه واقعی است؟!

مهندس فرشاد معماریان، مدیرعامل شرکت آرد تهران باختر درگفتگو با نگاشته ضمن بیان مقدمه فوق به ارزیابی خود از رعایت استاندارد گندم کشور پرداخت وگفت: بدلیل اینکه ساز و کار خرید بر اساس جداول کیفی و دستور العمل های شرکت بازرگانی دولتی ایران تنها بر اساس افت کیفی انجام می شود سایر پارامترهای کیفی نظیر وزن مخصوص، پروتئین،گلوتن و … هنگام خرید مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. بنابراین مراکز خرید بدون توجه به این پارامترها، گندم های کشاورزان را دریافت میکنند.
این فعال حوزه آردسازی در ادامه با بیان اینکه آنالیزهای انجام شده هنگام خرید بدلیل وجود دستگاه های متعدد و مباشرین در امر خرید و اینکه میزان افت رابطه مستقیمی با قیمت خرید دارد، افزود: آنالیزهای انجام شده در اکثر مواقع دقیق و صحیح نیست و کارخانجات آرد عدم انطباق های زیادی از این موارد در سوابق کیفی خود دارند و متاسفانه هیچگونه الزامی به خریداران و سیلوداران ذخیره سازی گندم مبنی بر ارائه برگه آنالیز کیفی در زمان تحویل گندم داده نشده است و فقط کارخانجاتی که قرارداد ذخیره سازی را دارند ملزم به دریافت برگه کیفی از سیلوداران می باشند که در بسیاری از موارد اعداد درج شده اصلاً مطابقتی با نتایج واقعی نداشته و کاملاً صوری می باشد.
وی در بخش پایانی با بیان اینکه استاندارد تدوین شده برای گندم دارای خلاهایی می باشد و باید تجدیدنظر در رابطه با آن صورت پذیرد، مهمترین راهکارهای پیشنهادی را اینگونه عنوان نمود؛ بازه های در نظر گرفته شده برای افت گندم بهتر است محدودتر شود، همچنین پارامترهایی نظیر کمیت و کیفیت گندم ذکر گردد کما اینکه در استاندارد آرد گندم به آن پرداخته ایم پس چرا در رابطه با ماده اولیه و اصلی آن که گندم باشد محدوده ای در نظر گرفته نشده است؟ مبنای قیمت گذاری و محاسبات کلی گندم که به کارخانجات آرد تحویل می دهند ۳ % مفید و ۱ % غیر مفید می باشد در حالیکه مبنای گندم تحویل به کارخانجات تا ۷ % غیر مفید و تا ۱۰ % مفید تعیین شده تناقض بین این دو مبنا مشکلات بسیاری برای کارخانجات فراهم نموده است. لذا به عنوان راهکار؛ شرکت بازرگانی دولتی و مراکز خرید باید ملزم به ارائه گواهی کیفی بوده و موسسه استاندارد نیز همانند واحدهای تولیدی به مراکز نگهداری مراجعه و نمونه برداری کیفی صورت پذیرد و عدم انطباق ها را گزارش و از طریق ساز و کار قانونی لازم با تخلفات برخورد نماید. فروش گندم به یک نرخ ثابت توسط شرکت بازرگانی دولتی به زیان کارخانجات آرد است لذا قیمت گندم نیز باید تابع کیفیت و میزان افت باشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

برچسب ها:
دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه