طرز تهیه و آموزش پخت نان لواش(Lavash) چگونه است؟

طرز تهیه و آموزش پخت نان لواش(Lavash) چگونه است؟

نان لواش در بسیاری از مناطق کشور بویژه تهران و روستاها مصرف بالایی دارد. این نان معمولا بسیار سفید بوده و به صورت بسیار نازک به شکل بیضی به طول تقریبی ۷۰-۶۰ سانتیمتر ، عرض ۴۰-۳۰ سانتیمتر و ضخامت ۲/۵-۲ میلیمتر تهیه می شود. بافت داخلی و پوسته لواش به علت نازکی و ضخامت کم با یکدیگر طوری پیوند خورده که قابل تفکیک نمی باشد. اطراف نان کمی ضخیم تر است به طوری که در اکثر موارد به صورت نسبتا خمیری باقی می ماند و باعث افزایش ضایعات این نوع نان می شود. یکی از ویژگیهای مهم و مشخص نان لواش فرورفتگی های سطح نان می باشد که سطح نان مانند تاول یا حباب هوا بالا می آید. این جوش ها را در اصطلاح نانوایی جوش و پز می نامند که ناشی از ایجاد حباب ها گاز می باشد. هر چه تعداد جوش و پز نان بیشتر و از نظر ابعاد منظم تر و یکنواخت تر باشد ، نان مطلوب تر است. بافت و ساختار نان لواش پس از خنک شدن نباید سفت یا خمیری باشد. سختی نان در حین جویدن از عوامل مهم در ارزشیابی نان لواش به شمار می آید. درجه استخراج آرد مصرفی در تهیه این نان باید حدود ۹۰ -۸۶ درصد باشد.
 

مواد لازم برای تهیه نان لواش

آرد، نمک، آب،خمیر ترش آرد و آب و نمک را با هم مخلوط کرده به صورت خمیر در می آورند، سپس خمیر ترش را به آن می افزایند و برای مدت ۴ ساعت در حالی که رویش را پوشانده اند در محلی نسبتا گرم نگه می دارند بعد از ور آمدن خمیر یعنی تکمیل عمل تخمیر چانه ها را به وزن تقریبی ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم تهیه نموده و روی سینی های تخته ای قرار می دهند. ابتدا هر چانه را با وردنه(وسیله ای که به وسیله چوب مدور که دو سر آن دارای دسته است) و سپس با تیرك تا آنجایی که ممکن باشد نازك می نمایند، سپس روی بالش مخصوص که کمی بزرگتر از اندازه نان است قرار داده به دیوار تنور می چسبانند. مدت پخت این نوع نان بر ای هر ۵ عدد لواش ۲۵ الی ۳۰ ثانیه می باشد(این تعداد نان حدود ۱ کیلوگرم وزن دارد).

 

نوع تنور برای پخت نان لواش

تنور نان لواش به دو شکل زمینی و هوایی ساخته می شود. تنور زمینی که لبه آن موازی با کف زمین است و معمولا شاطر در گودالی در جوار تنور قرار گرفته و یا به صورت نشسته خمیر را به سینه تنور می زند. تنور ایستاده که این تنور همانند تنور نان های تافتون و از جنس سفال به قطر دهانه ۵۰ الی ۶۰ سانتی متر و قطر داخلی آن یک متر و عمق ۲۰/۱ متر که به دو صورت در زمین یا روی زمین کارگذارده شده و معمولا ۵ عدد نان در آن قرار می گیرد. در ته تنور قسمت های فلزی به عرض تقریبی ۱۰ سانتی متر و به فواصل ۲ الی ۳ سانتی متر از هم قرار گرفته که حرارت از زیر این قسمت ها به دیواره های تنور می رسد که تا اندازه ای می توان گفت حرارت غیر مستقیم می باشد. نوع سوخت این تنور ها نفت سفید می باشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 37 میانگین: 2.3]

برچسب ها:
دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۲ تیر ۱۳۹۷

اشتراک گذاری

2 دیدگاه

شاطر
شاطر ۱۳۹۸/۱۲/۲۴

نگفتی واسه مثلا ده کیلو آرد چقد آب.نمک ومایه ترش لازمه ودر فصول مختلف چقد باید بمونه تا ور بیاد

احد عباسی
احد عباسی ۱۳۹۸/۱۱/۲۲

طرز تهیه نان که در آبگوشت له نشود نان ماشینی دیوار
اگه بشه راهنمایی کن


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه