راهنمایی درمورد نحوه تاسیس یا راه اندازی نانوایی

نانوایی می تواند شغل پر درآمدی باشد، اما راه اندازی آن قانون، مقررات و دردسرهای جانبی دارد که باید آن ها را یاد گرفت. نانوایی یکی از شغل هایی است که همیشه سال تنور داغی دارد. بسته به ذائقه یا نوع غذایی که مورد استفاده خانواده ها قرار می گیرد نان همیشه و در هر خانه ای خریداری و مصرف می شود. با این حساب هرگونه سرمایه گذاری در این کار مطمئنا به سود میرسد اما چگونگی سریع تر رسیدن به این امر کار هر کسی نیست. برای موفقیت در هر سرمایه گذاری باید کارهای ریز و درشت زیادی را انجام دهید. نانوایی هم مقدمات خاصی دارد که با کمی تحقیق و توجه به ربزه کاری های جانبی آن می توانید یک کاسبی موفق و شاید معروف احداث کرده و نان سر سفره مردم ببرید. از انتخاب محل مناسب برای راه اندازی تا گرفتن مجوز و خرید ماشین آلات صنعتی، کارهایی است که برای احداث یک نانوایی لازم است انجام بدهید. این پروسه از نوشتن نامه درخواست مجوز تا صدور آن که جزو کارهای رسمی و اداری است و برای تمام نانوایی ها ثابت است و بعد از آن کارهایی که برای مطرح کردن نانوایی و جذب مشتری های بیشتر باید انجام داد را در این گزارش بخوانید.
 

شرایط احداث نانوایی

برای راه اندازی یک نانوایی صنعتی شهری باید ای پروسه اداری را بگذرانید:
قبل از هز چیز مراجعه به شرکت و ارائه درخواست کتبی جهت راه اندازی نانوایی صنعتی و بعد، ارسال درخواست به شرکت بازرگانی دولتی جهت طرح در کمیته بررسی به درخواست متقاضیان نان صنعتی از اولین کارهایی است که باید برای صدور مجوز انجام دهید. این انتظار بسته به شانس متقاضی و محل راه اندازی نانوایی دارد و هرچه تعداد کمتر باشد مجوز زودتر صادر می شود. بعد از صدور مجوز احداث توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، متقاضی به سازمان های ذیربط جهت اخذ موافقت اصولی و دربافت جواز تاسیس مراجعه می کند. بعد از گذراندن این مراحل و گرفتن مجوز، سرمایه گذار باید به شرکت های سازنده ماشین آلات پخت نان برود و دستگاه ها و ماشین آلات موزد نیازش را سفارش بدهد. تازه بعد از گذراندن این مراحل، تیم بازدید که شامل کارشناسان این اتحادیه هستند، برای بررسی واحد صنعتی آماده تولید نان که توسط شما راه اندازی شده محل را بازرسی کرده و تصمیمات بعدی جهت اخذ پروانه و سایر مجوزهای لازم جهت تخصیص سهمیه آرد به قیمت آزاد و شروع بع کار را صادر خواهند کرد. این قوانین تقریبا برای راه اندازی هر نانوایی ثابت است.
 

هزینه های لازم

برای راه اندازی و احداث یک نانوایی به فکر اجاره ملک نباشید. به خصوص اگر قصد احداث نانوایی سنتی دارید بهتر است ملک مورد نظرتان را حتما خریداری کنید. بسته به محل خریداری و متراژ مورد نظرتان باید از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای فضای اختصاصی نانوایی هزینه کنید. ماشین آلات و دستگاه های صنعتی را باید طبق فضا و نیازمندی هایی که به آن ها دارید، تهیه کنید. هزینه اولیه و مورد نیاز برای این قبیل دستگاه ها از ۳۰ میلیون تومان است اما ممکن است شانس با شما یار باشد و دست دوم تمیز این وسایل را بتوانید در خیابان جمهوری یا عبدل آباد با نصف قیمت خریداری کنید. این موضوع البته همیشه اتفاق نمی افتد. برای نانوایی های سنتی یک تا دو میز دوطبقه که معمولا فلزی هستند هزینه چندانی ندارد و باید حدود یک میلیون تومان هم هزینه خورده ریز های لازم برای کار را پرداخت کنید. نانوایی های فانتزی اما تعداد بیشتری میز و حتی ویترین احتیاج دارند که هزینه آن ها گاهی تا پنج میلیون تومان هم می رسد.
 

تفاوت ایجاد کنید

این اصل که مردم عقلشان به چشمشان است را یک فاکتور مهم بگیرید. هرچه محل کسبتان را مدرن تر و شیکتر جلوه بدهید، تعداد مشتری ها و متعاقبا فروشتان بالا می رود. بهتر است این کار را با دکوراسیون شروع کنید. برای جلب توجه بیشتر بهتر است کمی پا را فراتر گذاشته و به عکس ها و مدل های نانوایی های خارجی نگاهی بیاندازید. دکوراسیون ها بسیار ساده با کمترین هزینه ها را بسته بندی های ارزان قیمتی که می توانید برای نان ها در نظر بگیرد همه و همه از جمله کارهای ساده اما تاثیر گذار است. تغییر در میز نان هایی که معمولا در تمام نانوایی ها وجود دارد و تعبیه کردن قفسه های شیک و ساده برای نان هایی که از قبل پخته می شودهمه و همه فاکتورهای مهمی است که به سادگی قابل اجرا است. نانوایی شما می تواند یک نانوایی سنتی با ظاهری مدرن باشد که نمونه آن نه تنها در تهران که در شهرستان های دیگر اصلا وجود ندارد. گام بعدی می تواند لباس پرسنل باشد، لباس هایی با کیفیت مناسب، بسیار تمیز و اتو کشیده که توجه هر مشتری را جلب می کند.
 

همسایه ها را دریابید

مدتی است که بالای شهر بعضی نانوایی ها از اهالی محل اشتراک هایی دارند که صبخ زود نان تازه برایشان ارسال می کنند. این کار اگرچه هزینه خاصی ندارد اما در مرکز شهر و مخصوصا محل های مسکونی بسیار شلوغ، می تواند درصد فروش بالایی را به همراه داشته باشد. برای این کار بهتر است یک دعوتنامه ساده طراحی کنیدکه در آن مشخص شود که می توانید هر روز نان های مصرفی خانوار را برایشان ارسال کنید. با یک دعوتنامه بسیار ساده و کم هزینه آدرس و تلفن مشتریانی را که هر روز نان تازه می خواهند به دست بیاورید. این دعوتنامه ها را بهتر است به دست یک نیروی خوش برخورد بسپارید تا بعد از دعوت همسایه ها از آن ها بخواهد که خود شخصا مشخصات تکمیلی را به نانوایی بیاورند و کارت اشتراک را تحویل بگیرند. تمام این هزینه ها کمتر از ۵۰ هزار تومان می شود اما این سرمایه گذاری بلند مدت برای مشتریان ثابت شماست.
 

تنوع نان ها را بالا ببرید

بعد از توجه به کیفیت نان های تولیدی بهتر است هر روز با کارهای هرچند ساده تنوع محصولاتتان را زیاد کنید. این بک فاکتور بسیار مهم دیگر برای جذب مشتری است. اگر تولید کننده نان های فانتزی هستید که دستتان بازتر است و جای مانور بیشتری دارید. نان های مغز دار و سبوس دار این روز ها مشتری بیشتری دارند. شما می توانید کمی مغز تخمه یا پسته یا خیلی کارهای ساده را روی نان ها اعمال کنید تا علاوه بر ظاهر فریبنده طعم های دلنشین تری پیدا کنند. برای این کار میتوانید طرح های تازه تر و جدیدتری انجام بدهید که تنها مخصوص نانوایی خودتان باشد. اگر تولید کننده نان های سنتی هستید هم راه های زیادی پیش رو دارید. استفاده از سبزی های خشک معطر، خشخاش یا کنجد میتواند انتخاب های خوبی برای ایجاد این تنوع باشد. نان هایی با این مخلفات ظاهر جدیدتری دارند و همه جای شهر نمونه آن ها وجود ندارد.
 

انتخاب فضای مناسب

برای انتخاب محل نانوایی بهتر است به چند نکته توجه کنید. هر نانوایی محل مخصوص به خودش را می طلبد. بهترین حا برای نانوایی های فانتزی بر خیابان اصلی و پر رفت و آمد است. این انتخاب برای این است که اول از همه نان های فانتزی در کمترین زمان باید مصرف شوند تا از بین نروند و دوم اینکه چون این نان ها بدون صف و هر شلوغی عرضه می شود اگر در خیابان اصلی قرار بگیرند مشکلی به وجود نمی آورند. نانوایی های سنتی در برخی ساعات کاری شلوغ شده و حتی منجر به بسته شدن صف جلوی نانوایی هم می شود، پس بهتر است این شبوغی ها در کوچه یا خیابان های فرعی برقرار شود. نگرانی از بابت کم شدن مشتری نداشته باشید چون به سرعت آوازه نان هایتان به هم محلی ها خواهد رسید. بعد از این موضوع، مساحت محل در نظر گرفته شده مخصوصا برای نان های سنتی باید به اندازه کافی بزرگ باشد. فضای بزرگتر دست شما را برای پذیرش مشتری های بیشتر و در نتیجه پخت نان های بیشتر باز می گذارد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 3.7]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه