خط تولید نان صنعتی

خط تولید نان های صنعتی

در خط تولید نان های صنعتی مراحلی وجود دارد که در هر مرحله بر روی نتیجه کار مرحله قبلی عملیات انجام میدهد و در نتیجه تمامی مراحل به هم وابسته هستند که مراحل آن به شرح زیر میباشد:
 

آماده سازی آرد

اولین مرحله خط تولید نان های صنعتی آماده سازی آرد میباشد. بطور کلی آماده سازی آرد شامل: ۱- الک کردن ۲-اختلاط آرد و ۳-رساندن درجه حرارت آرد به حد مطلوب می باشد.
از طریق الک کردن میتوان به نتایج زیر دست یافت:

  • ناخالصی های آرد جدا می گردد.
  • بازدهی خمیر افزایش می یابد.
  • ذرات بهم چسبیده آرد از هم جدا میشوند.
  • مخمرها و باکتری ها تکثیر می یابند.
  • احتمال کپک زدگی آرد کاهش می یابد.

خط تولید نان

درصد رطوبت آرد به میزان کمی کاهش می یابد. برای این کار از دستگاه الک لرزان استفاده می شود که شامل چند الک است که رویهم قرار گرفته اند. بعلت عدم یکنواختی کیفیت و محدودیت آردهای تولیدی باید به منظور بهبود کیفیت آرد مورد نیاز، آردهای موجود باهم مخلوط شوند برای مثال آردهای دارای گلوتن ضعیف با آردهای دارای گلوتن قوی مخلوط شوند. به این منظور کارخانجات تهیه کننده نان در هر مرحله آردهای ورودی را بطور جداگانه در سیلوها نگهداری می کنند و در صورت لزوم آنها را با یکدیگر مخلوط می کنند. و درصورت وجود نارسائی و ضعف مواد بهبود دهنده به آنها اضافه می نمایند. نسبت اختلاط آردهای مختلف در واحدهای تولید کننده نان، اغلب براساس تجارب عملی صورت می پذیرد.

خط تولید

مصرفی قرار می گیرند. حرارت مطلوب باعث تشدید فعالیت آنها میشود. از طریق تنظیم درجه حرارت آب مصرفی می توان حرارت خمیر حاصل را تنظیم و میکروارگانیزمها را تحت تاثیر قرارداد. حرارت آب مصرفی نباید از ۴۰ درجه سانتیگراد تجاوز نماید.

 

آماده سازی خمیر

بکارگیری نوع روش تهیه خمیر، به واحد تولیدی، نوع نان و سایر مشخصات و امکانات بستگی دارد.

 

مخلوط کردن

ندازه، ظرفیت، توان و نوع مخلوط کن باید براساس نیاز واحد و نوع نان تولیدی در نظر گرفته شود. در اثر مخلوط کردن شدید و سریع مواد اولیه جامد با آب، ذرات و اجزاء آرد طی فرآیندی بصورت همگن و یکنواخت متورم شده و حل میشوند.

 

پوک کردن خمیر

نان برای پف کردن نیاز به گاز دارد و به این معنی که باید عاملی داخل خمیر نان، گاز تولید کنه و اون گاز به صورت حبابهای ریز در سرتاسر نان پخش شه تا نان پف دار به دست بیاید که نانواها به اینکار پوک کردن خمیر میگویند.

 

چانه گیری

به منظور توزین و تقسیم خمیر (چانه گیری) ، زمانی که خمیر آماده شد برای بریدن و توزین به دستگاه چانه گیر منتقل می شود. در واحدهای صنعتی از طریق ماشین آلات نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک چانه گیری بر مبنای اصول مختلف زیرانجام می گیرد:

  1. حجمی
  2. پیستونی
  3. محفظه ای (بدون پیستون)
  4. نواری

 

پخت

در این مرحله نان را به روش های متفاوتی میتواند پخته شود که فرایند پخت از جمله زمان پخت بستگی به نوع نان، دستگاه های مورد استفاده، حرارت و … دارد.

 

سرد کردن و بسته بندی

محصول در این مرحله باید پس از سرد کردن بسته بندی شود. حتی الامکان باید سعی گردد، محصولات صنایع پخت با مواد و هزینه کمتر طوری بسته بندی شوند که کیفیت کالا از نظر مصرف کننده تقلیل نیابد. در این قسمت باید به قوانین و مقرارات بهداشتی توجه شود. حرارت و رطوبت نسبی هوا باید حتی الامکان د ر حد پائین باشد. یعنی در مورد نانهائی که برش داده میشوند حرارت باید حدود ۲۰ – ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی حدود ۶۵ درصد باشد. مهمترین موادی که در بسته بندی نانها استفاده می شود کاغذ، مقوای نازك، مقوای ضخیم، الیاف پارچه ای(پلیمری)، انواع کاغذهای آلومینیوم و مواد پلاستیکی است. امروزه مواد نایلونی و سلفونها بیشترین کاربرد را در بسته بندی نان دارند.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 2.8]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه