تولید نان به روش صنعتی

ویژگی های تولید نان به روش صنعتی و جدید

در تولید نان به روش صنعتی، نان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، ماشین ­آلات مدرن و به صورت مکانیزه (تمام اتوماتیک) و بدون دخالت دست و در مقیاس بالا تولید میگردد. با آنکه اغلب نانهای تولیدی در این بخش نانهای حجیم و نیمه حجیم هستند اما گسترش تولید نان به روش صنعتی به معنای حذف نان سنتی نیست. در حقیقت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا می­توان، نانهای سنتی را نیز تولید نمود. مهمترین مزایای تولید نان به روش صنعتی عبارتند از:
ارتقاء کیفیت نان

  • ارتقاء بهداشت و سلامت نان
  • ارزش غذایی بیشتر
  • ضایعات کمتر
  • رعایت اصول صحیح پخت
  • استفاده بهینه از انرژی
  • تنوع محصول و بسته­بندی
  • بکارگیری نیروهای متخصص و آموز­ش­دیده

 

همانگونه که عنوان شد اغلب نانهای تولیدی به روش صنعتی نانهای حجیم و نیمه حجیم هستند. نانهای حجيم و نيمه حجيم از آرد، آب، نمك، خمیر مایه یا خمير ترش و یا مخلوطی از هر دو و در صورت نياز مواد افزودني مجاز طي فرايند پخت تهيه مي­گردند. چنانچه ضخامت بافت آن بين ۵/۲ تا ۵ سانتيمتر باشد در گروه نانهاي نيمه حجيم و بيش از ۵ سانتيمتر در گروه نانهاي حجيم قرار مي­گيرد.

در صورتیکه نانهای حجیم با آرد سبوس­دار گندم به تنهایی و یا مخلوط با آردهای کامل سایر غلات مثل جو، چاودار و … تهیه شوند، خواص مفید آنها افزایش یافته و سبب بهبود وضعیت تغذیه مصرف­کننده خواهند شد.

استفاده از خمیر مایه، زمان استراحت کافی و حرارت مطلوب به همراه بخار جهت تخمیر خوب، موجب متصاعد شدن یکنواخت گازهای حاصل از تخمیر شده و بدین ترتیب چانه خمیر کاملاً حجیم می­شود.

از دیگر مزایای تولید نان به روش صنعتی استفاده از فرهای پخت با حرارت شعله غیر مستقیم بوده که سطح سلامت نان را ارتقاء میدهد. همچنین زمان طولانی تر پخت در این نانها به هضم بهتر نان کمک می­نماید.

بعضی از مردم به اشتباه مغز مغذی این نانها را جدا کرده و دور می­ریزند در حالی که بیشتر مواد مغذی در این بخش از نان و به دور از حرارت ذخیره شده است. شایان ذکر است ضایعات و دور ریز این نانها کم است.

با وجود مزایای متعدد نانهای تولید شده به روش صنعتی تقاضا برای این نانها نسبتاً کم می­باشد. یکی از عوامل بسیار مهم در پائین بودن تقاضا برای این نانها عدم آگاهی کافی اقشار مختلف جامعه نسبت به مزیتهای کیفی و بهداشتی این نانها می­باشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه