ساختارهاي اقتصاد ايران درباره گندم و آرد و نان

به گزارش تنور دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد گفت: سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می‏پردازیم اما در مقابل بودجه عمرانی ما به ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. یا اینکه دولت ناچار شود مبلغ ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید گندم اختصاص بدهد نتایج خوبی برای کشور نخواهد داشت این یعنی معادل کل سرمایه گذاری دولت در امور عمرانی و زیربنایی. تا چه زمانی قرار است این روند ادامه پیدا کند؟ ما گندم را با دو برابر قیمت داخلی می خریم و آن را با قیمت بسیار نازلی در اختیار مردم قرار می دهیم که چه بشود؟ نتیجه چنین سیاست اشتباهی چه بوده؟ نتیجه این سیاست جز حیف و میل و اسراف و ریخت و پاش و قاچاق آرد به خارج از کشور چه بوده است؟ مردم همان گندمی را که ما با هزینه وارد کشور می کنیم به آرد تبدیل می کنند و به عنوان خوراک به دام خود می دهند. این سیاست درست است؟ کجای دنیا با منابع این گونه برخورد می کنند؟
همین مشکل را در دیگر بخشها هم داریم. مثلا بخش برق. وزارت نیرو یک قیمت تضمینی خرید برق را تعیین کرده و برق را با آن قیمت از شرکتهای تولیدکننده می خرد یا قیمت نازلی به مصرف کننده می دهد. یعنی دولت، سالانه هفت تا هشت هزار میلیارد تومان روی برق زیان می دهد. آیا شرکتی که سالانه هفت تا هشت هزار میلایرد تومان ضرر می دهد می تواند فعالیت پایداری داشته باشد؟ قطعا جواب منفی است….. در کجای دنیا دولت با این هزینه برق را تامین می کند تا مردم در خانه ها و فروشگاه ها این گونه انرژی را حیف و میل کنند؟ همه ما مصرف برق کشورهای دیگر را دیده ایم.

حزب کنگره ملی در هند اصلاحات ساختاری را در هند کلید زد. همانگونه که می دانید این حزبی است که شخصیت های بزرگ هند در آن عضویت دارند. با اصلاحاتی که در اینت کشور آغاز شد برخی نارضایتی ها هم پیش آمد اما این نارضایتی ها کوتاه مدت بود. اما اکنون داریم آثار این اصلاحات را در اقتصاد هند به وضوح می بینیم. مشکلات اقتصادی هند با انجام اصلاحاتی که بعضاً دردآور بود در نهایت حل شد و اکنون هند به کشوری پیشرو در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. البته حزب کنگره در انتخابات به رقیب خود باخت و دولت را به حزب رقیب واگذار کرد اما در میان مدت این مساله به نفع هند بود. من در سفری که به این کشور داشتم با مسولان حزب جدید و از جمله نخست وزیرشان که صحبت می کردم آنها می گفتند حتماً اصلاحات را ادامه خواهند داد. حتی اگر آنها هم انتخابات ریاست جمهوری را به حزب ریب خود واگذار کنند. من امیدوارم چنین عزم و اراده و درک صحیحی در کشور ما هم شکل بگیرد.

جناب طیب نیا جان کلام رو به بیان کردند. درک این مساله که اراده حل مشکلات و قدم برداشتن در این راه یعنی شکست در انتخابات. فرض کنید وزیر محترم نیرو اراده کنند قیمت حامل های انرژی را واقعی کنند آنوقت مردم یادی خواهند کرد از رییس جمهور قبل و انتخابات را جناب روحانی از دست خواهند داد. امیدوارم جناب روحانی درصورت انتخاب مجدد با توجه به اینکه به این نکته علم دارند که انتخابات بعدی ایدر پیش رو نیست دست به اصلاح معضلات ساختاری بزنند. البته این مهم نیازمند صادق بودن با مردم است مثلا اینکه به مردم بگوییم که قیمت حاملها را بالا میبریم تا وزارت نیرو ورشکسته نشود(اگر تا الان نشده باشد) و بتواند تامین نیروی نسلهای آتی را تامین کند.

پ.ن: احتمالا جناب طیب نیا اراده ی اصلاح ساختارها در دوره دوم را نمیبینند و به همین دلیل اعلام نمودند دیگر وزارت را قبول نخواهند کرد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه