راهکارهای مناسب و عملی برای افزایش کیفیت نان

راهکارهای مناسب و علمی کیفیت نان را می توان در سه بخش قبل از تولید نان(شامل مراحل تولید گندم و آرد)، در حین تولید نان(شامل مراحل تهیه خمیر و پخت نان)، بعد از تولید نان(شامل مراحل عرضه، توزیع، نگهداری و مصرف نان)ارایه نمود.
در زمینه نقش روش ها و دستگاه های کنترل کیفیت می توان راهکارهای زیر را در جهت افزایش کیفیت نان پیشنهاد نمود:

  • تعیین شاخص های کیفی گندم، آرد و نان از استانداردهای ملی، بین المللی، کتب و مجلات علمی و سایت های تخصصی.
  • طراحی بانک اطلاعاتی از شرکتهای داخلی و خارجی سازنده تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری شاخص های کیفی گندم، آرد و نان و بدست آوردن مشخصات فنی و کاربردی دستگاههای آنالیز.
  • تعیین روش کار، برآورد میزان نمونه و مدت زمان مورد نیاز جهت آزمایش نمونه با هر دستگاه.
  • تدوین استاندارد ها و دستورالعمل های مربوطه برای اجرا در کلیه واحدهای مرتبط اعم از دولتی و خصوصی
  • بومی سازی دستگاه های کنترل کیفیت گندم، آرد، خمیر و نان و ساخت آنها در داخل برای کاهش هزینه ها
  • آموزش کلیه افراد مرتبط و الزام در جهت اجرای تمامی شاخص های کیفی

 

کیفیت مقوله ای اتفاقی نیست، عوامل متعددی وجود دارند که درتولید محصول باکیفیت نقش ایفاء می کنند مهم ترین این عوامل عبارتند از:
۱) ماده اولیه مناسب
۲) تکنولوژی روز آمد وبکارگیری صحیح آن
۳) نقش مهم نیروی انسانی متخصص

درمورد آرد ونقش ماده اولیه یعنی گندم مناسب در تولید آرد باکیفیت فقط به این نکته اشاره می کنم که اگر مخلوط مناسبی از گندم جهت تولید آرد بکار گرفته نشود دو عامل مهم دیگر یعنی تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص قادر به معجزه نیست هر چه تکنولوژی پیشرفته و کارآمد باشد و هر چه نیروی انسانی از خود ابتکار و خلاقیت نشان دهد در مقابل ماده اولیه نامناسب همه کوششها به هدر میرود بنابراین نقش مواد اولیه مخصوصا در صنایع غذایی از جمله تولید آرد یک نقش فوق العاده مهم و پر اهمیت است بنابراین ازین سه عامل عمده درتولید محصول کیفی در صنعت آرد نقش گندم اهمیت ویژه دارد که بطور مشروح در هر سه مورد توضیحات لازم ارائه خواهد گردید درسیستم انحصاری و یارانه ای که حدود ۳۰ سال برتولید آرد حاکم بوده است این سه نقش نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که چگونه محدودیتهای موجود در سیستم انحصاری و یارانه اثرات منفی خود را برکیفیت آرد و به تبع آن در کیفیت نان باقی میگذارد درطی سنوات گذشته که انتخاب گندم با آسیابان نبوده است و اصولًا مقوله خرید گندم از مسئولیتهای کارخانجات خارج گردیده بود نقش آسیابان در تولید محصول با کیفیت بسیار کم رنگ جلوه میکرد و اینک با شروع هدفمندی یارانه ها و رفع انحصار افق بسیار روشنی در این زمینه مشاهده میگردد رفع انحصار از سیستم آرد و نان بکار گیری تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص رانیزبرای کارخانجات تسهیل خواهد نمود.
مشتری مداری(حقوق مصرف کننده): یعنی توجه به خواسته های مشتری و مهیا کردن امکانات و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات در کسب رضایتمندی مشتریان.
کیفیت: کسب حداکثر مطلوبیت و رضایت مشتری.

 
بنابراین توجه به موارد اصولی زیر ما را در رسیدن به رضایت مشتری کمک می نماید:
۱) مناسب بودن نوع خدمات با خواسته های مشتری: در مورد نان مشتری خواستار کالای بهداشتی با ماندگاری مناسب، دارای شکل ظاهری خوب، دارای طعم و مزه مناسب می باشد.
۲) احترام گذاشتن به مشتری و فراهم کردن شرایط مناسب.


[تعداد: 4    میانگین: 2.8/5]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه