جایگاه نان در کشورهای آسیایی و اسپانیایی زبان

اهمیت و جایگاه نان در کشورهای اسپانیایی زبان و آسیایی!

جایگاه نان در کشور ها و فرهنگ های مختلف، متفاوت است و هر اقلیم، نان را به روش خودشان میپزند و مصرف میکنند.

جایگاه نان در کشورهای اسپانیایی زبان(اسپانیا، مکزیک، پرو و … ):

در کشورهای اسپانیایی زبان به نان پن اطلاق میشود، بطوری که در اسپانیا ناحیه ای با نام تیرا دل پن( به معنای سرزمین نان) وجود دارد که با صنعت نان در ارتباط است. به عنوان مثال در مکزیک اگرچه نان غالب نانهای ذرتی مکزیکی هستند، اما انواع رولت های نان یکی از پرمصرف ترین غذاهای روزانه مردم این کشور محسوب می شوند. بطور کلی نان های متداول و پرمصرف در مکزیک شامل دو گروه اصلی شامل نان های رولت بولیو(نانی ترد و نسبتاً شور) و پن دولسه(نوعی نان شیرین) هستند که نوع اخیر بیشتر در وعده صبحانه مصرف می شود و حدود ۱۰۰ نوع نان با اسامی مختلف از این دو گروه اصلی در کشور مکزیک عرضه و مصرف می گردد. در پرو پن(نان شیرمال) به جهت تنوع در روش پخت گونه های مختلفی دارد.
معمولاً مردم این کشور به دو نوع از آنها یعنی پن دوپیزو(پای سیب) و پن سرانو(نان فانتزی) علاقه بیشتری دارند. بیزوچو(بیسکویت) نیز نوعی نان شیرینی است که معمولاً با کره و شکلات داغ خورده می شود. نوع دیگری از نان وجود دارد که خمیر آن با کدو یا نارنج پخته تهیه و اغلب به شکل نان شرینی سرخ شده در می آیدو با سس شیرین تهیه شده از میوه صرف می شود که یک ذائقه سنتی است. همچنین در این کشور در تهیه انواع سوپ مانند سوپ سیر، سوپ اندلسی و یا خورش ها از نان استفاده می گردد.

 

جایگاه نان در کشورهای آسیایی

در کشورهای آسیایی نیز صنعت نان جایگاه خاصی دارد. در جنوب آسیا مانند هند و پاکستان، روتی(نان هندی) یا چاپاتی(نان سنتی هندی) ازانواع نان های ور نیامده و صافی هستند که معمولاً از آرد گندم سبوس دار درست می شوند و روی تابه آهنی داغی به نام تاوه تهیه می گردند و قوت اصلی رژیم غذایی مردم این کشورها را تشکیل می دهند. روتی و نان اغلب با ادویه کاری در کل منطقه مصرف می شوند و گونه ای نیز با نام ماکی دروتی(نان فطیر) وجود دارد که برای تهیه آن از به جای آرد سفید از آرد ذرت استفاده می کنند. گونه دیگر پوری(نان لپه) نام دارد که نانی نازك و صاف است که سرخ شده و هنگام پخت پف می کند. پارات(نان سبزیجات) گونه ای دیگر از روتی است. این نان های ور آمده تهیه شده از گندم سبوس دار باید در تنور گلی( یا تاندور) پخته شوند و لذا به ندرت در خانه تهیه می شوند. البته قلبل ذکر است که مصرف انواع نانهای سفید و قهوه ای نیز در این کشورها متداول است اما به اندازه روتی طرفدار ندارند.
در فیلیپین نوعی نان شور یا نان نمکی بنام پن دسال تهیه می شودکه نانی گرد است و معمولاً در هنگام صبحانه خورده می شود. در چین نان های سنتی بصورت بخار پز تهیه می شوند. خمیر این نان در داخل روغن غوطه ور شده و از آرد گندم درست می شود. نان تهیه شده در شمال چین و چین مرکزی مشابه با نان سفید غربی است اما چون پخته نمی شود دارای پوسته خارجی قهوه ای نیست. در این کشور نوعی نان بخار پز که نان روزنامه ای نامیده می شود طبخ می شود که پرکننده هایی نظیر گوشت یا سبزیجات دارد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه