اهميت و جايگاه نان در سبد غذایی خانوار

اهمیت و جایگاه نان در سبد غذایی خانواده ها

به تعابیر مختلفی كه در نشریات آمده است دقت كنید:
نان به عنوان ماده غذایی غالب و یكی از مهم‌ترین منابع تغذیه مردم است. این محصول همواره از جایگاه خاصی در جامعه برخوردار بوده و سهم عمده‌ای در الگوی مصرف خانوارها دارد. گندم قوت اصلی و روزانه اقشار مختلف مردم را تشكیل میدهد و كمتر كسی را میتوان یافت كه بدان نیازمند نباشد.”

“نان، غذای پایه و اصلی ایرانیها، به ویژه خانواده‌های كم‌درآمد و نیز ارزانترین ماده در الگوی غذایی روزانه است. انواع غذاها در الگوی روزانه ایرانی به گونه‌ای پخت و آماده میگردند كه اغلب همراه نان مصرف میشوند. تأمین نان مورد نیاز جمعیت بیش از ۶۰ میلیونی كشور، حجم وسیع فعالیت‌های كشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع را به خود اختصاص میدهد كه بر مبنای حداقل قیمت‌های بین‌المللی برابر شش میلیارد دلار هزینه دارد.”

كشور ما از لحاظ مصرف سرانه نان، یكی از پرمصرف‌ ترین كشورهای جهان است. نان،تأمین كننده بخش عمده‌ای از انرژی، پروتیین، مواد معدنی از جمله آهن و كلسیم و برخی از ویتامین‌ها همچون تیامین و نیاسین مورد نیاز روزانه ما میباشد كه نسبت به قیمت شزو وزن در مقایسه با سایر مواد غذایی همچون گوشت و شیر بیشترین ارزش غذایی را داراست.

با تمام مواردی كه ذكر شد آن گونه كه متأسفانه باید و شاید به این ماده خوراكی مهم توجه نمیشود و همه ساله بیش از دو میلیون تن گندم به صورت ضایعات نان از گردونه مصرف خارج میشود كه این میزان به طور تقریبی برابر مقدار واردات سالانه گندم میباشد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه