اصول و شرایط نگهداری و مصرف نان

نکات، اصول و شرایط نگهداری نان و مصرف نان

بسته بندی مناسب یکی از راههای صحیح نگهداری نان می باشد که ضمن حفظ بهداشت نان و جلوگیری از خشک شدن نان موجب تازگی و افزایش زمان ماندگاری آن نیز می گردد. بدین منظور بهتر است برای بسته بندی نان از کیسه های پلاستیکی مخصوص که دارای منافذ ریز می باشد استفاده شود تا از تجمع رطوبت در کیسه جلوگیری شود. نگهداری نان به دو صورت امکان پذیر است:

۱) به صورت کاملا خشک

در شهرستان ها و دهات که به صورت هفتگی و گاهی ماهانه اقدام به پخت نان می کنند پس از پخت کاملا آنرا خشک کرده (نان قزوین) در سفره پارچه ای و در هوای خنک و خشک اقدام به نگهداری میکنند و در صورت نیاز سهم هر وعده را داخل سفره پلاستیکی آب زده و مصرف می کنند.
 

۲) نگهداری نان داخل فریزر خانگی

با کاهش درجه حرارت و از طریق انجماد می توان از کاهش کیفیت به مقدار زیادی جلوگیری کرد. مدت نگهداری نان های معمولی در فریزرهای خانگی در حدود ۲ ماه می باشد، و بهتر است قبل از مصرف حداکثر ۱ تا ۲ ساعت آنرا در حرارت محیط قرار داده و سپس مصرف کرد.
 

نکاتی درباره مصرف نان

  • از مصرف نان های حاوی جوش شیرین و آثار کپک زدگی خودداری کنید.
  • از مصرف نان هایی که داخل پلاستیک و با رطوبت بالا بسته بندی شده و در دمای محیط نگهداری می شود خودداری کنید.
  • جمع آوری نان تحت شرایط بهداشتی انجام شود ، خنک کردن نان به کمک قفسه ها و میزان زنگ نزن با شبکه توری محکم و تمیز صورت پذیرد.
  • حمل و نقل و توزیع نان در نهادها و سازمان های دولتی، توسط سبدهای پلاستیکی مرغوب بهداشتی تمیز صورت گیرد. تعداد بسته های نان در سبدها به گونه ای باشد که از فشردگی نان ها جلوگیری شود.
  • اگر نان قبل از رطوبت گیری و سرد شدن روی هم چیده شود حالت پلاستیکی پیدا کرده و رطوبت زیاد موجب کپک زدگی نان خواهد شد. برای سرد کردن نان می توان از جریان هوا استفاده کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3.5]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه