ارزیابی بوی آرد و تعیین میزان رطوبت آرد

ارزیابی بوی آرد: مقدار کمی آرد را برداشته و بوی آن را استشمام نمایید، آرد باید دارای بوی تازه و مطبوع باشد و اگر بوی دیگری به مشام برسد باید مشخص نمود که علت بوی خارجی چیست؟ اگر علت آن برای سلامتی مضر نباشد می توان با آزمایش پخت نان، امکان استفاده یا عدم استفاده از آن را مشخص نمود. وقتی که آرد بوی کپک و فساد داشته باشد نان آن نیز نا مطبوع است. بوی اضافی آرد ممکن است به دلایل مختلف باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بیماری گندم
  • سمپاشی گندم
  • جرب ها و حشرات
  • ترکیبات ضد عفونی کننده مورد نیاز برای نگهداری و یا حمل ونقل
  • قارچ ها(بوی نا در آرد در اثر قارچ های کپکی و باکتری ها و بوی ماهی در اثر قارچ سیاهک به وجود می آید)
  • فاسد شدن آرد و تند شدن طعم آرد(بوی ترشیدگی در اثر باکتری ها در آرد پدیدار میگردد).

 
تعیین میزان رطوبت آرد: با یک آزمایش ساده می توان رطوبت آرد را حدس زد، مقداری آرد را در مشت خود فشرده و سپس مشت خود را به آرامی باز کنید، اگر آرد خیلی خشک باشد به صورت پودر کاملا از هم جدا می گردد، اگر رطوبت آرد مناسب باشد ذرات آرد به صورت چند تکه به هم می چسبند، اگر رطوبت آرد زیاد باشد ذرات آرد به صورت یک تکه به هم می چسبند، آردی که مرطوب است اغلب تیره تر از آرد خشک به نظر میرسد.


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.3]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

3 دیدگاه

بیرجندی های بد بخت
بیرجندی های بد بخت ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

دوستمون درست میگن . ظاهرا برای استان هایی که م دمش و سلامتشون ارز‌شی براش قایل نیستن ارد کپک زده تحویل نونواییا میشه از جمله خراسان جنوبی. آیا برای نانواییهای تهران و مشهد هم همین ٱرد رو میبرن؟ استاندار محترم لطفا پیگیزی فرمایید

ناصر فرشاد
ناصر فرشاد ۱۴۰۰/۱۱/۲۹

سلام در تهران اخیرا از هر نانوایی نان میخریم بوی ماهی میده یعنی قارچ سیاهی داره ؟

نان خدا
نان خدا ۱۳۹۸/۰۷/۰۳

نانی که الان در غالب نانوایی ها پخت میشه حتی نانوایی ازاد روز بعد بوی کپک میده. یعنی آرد کپکی نون میشه و به خورد مردم داده میشه. در بیرجند خراسان جنوبی از هر نونوایی که نون خریدم تقریبا همین بوده. لعنت خدا بر دولتی که حتی نان مطلوب نمیتونه دست مردم بده.


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه