بیماران سلیاک و مصرف نان

آیا مبتلایان به سلیاک می‏توانند در آینده از گندم استفاده کنند؟

پروتئین گندم موضوع دو پروژه‏ تحقیقاتی مهم در آمریکا و اسپانیا است. نتایج این تحقیقات می‏تواند زندگی میلیون‏ها نفر که خواستار استفاده از گندم هستند اما به گلوتن حساسیت دارند را تغییر دهد.
محققان در حال بررسی پروتئین‏های واکنش دهنده در گونه‏های مختلف گندم هستند و امیدوارند که بتوانند گونه‏ای از گندم را پرورش دهند که قابل استفاده برای مبتلایان به بیماری سلیاک باشد. البته به گفته این محققان، این تحقیقات ممکن است سال‏ها به طول انجامد. در حالی که صدها پروتئین مختلف گلوتن گندم را تشکیل می‏دهند، تنها چند نوع از آن‏ها خصوصیات واکنش دهنده دارند و بیماران مبتلا به سلیاک را آزار می‏دهند.
بر اساس یافته‏های دانشمندان اسپانیایی، اجزایی از گلوتن با نام اپی توپ، دلیل واکنش خودایمنی مبتلایان به سلیاک به گندم است. محققان فرضیه‏ای دارند که بر اساس آن، شیوه‏های نوین تولید گندم به حساسیت بیشتر بیماران مبتلایان به سلیاک به گندم در ۵۰ سال گذشته دامن زده است. از میان پروتئین‏های موجود در گلوتن، گلیادین بیشترین تأثیر را بر سیستم ایمنی بیماران مبتلا به سلیاک می‏گذارد. انواع مخالف گندم میزان تأثیر متفاوتی بر بیماران دارند و به همین منظور است که گندم‏های مختلف از کشورهای متفاوت در حال بررسی شدن هستند.
این تحقیقات در ابتدا برای بررسی حساسیت به پروتئین‏های گندم شروع شد اما با پیشرفت آن، محققان به نقش این پروتئین‏ها در کیفیت پخت نیز پی بردند و در حال بررسی آن نیز هستند.
منبع: نشریه نگاشته


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه