تاثیر آماده سازی خمیر در پخت نان

کی از مراحل مهم در فرآیند تولید نان، آماده کردن خمیر است ، زیرا کیفیت محصول نهایی تحت تاثیر آن قرار دارد. چنانچه خمیر تهیه و آماده شده دارای عیوبی باشد و یا بر اساس اصول صحیح تهیه نگردد، کمتر می توان در مراحل مختلف تولید(مانند استراحت خمیر، شکل دادن به خمیر و یا تخمیر نهایی) آن را اصلاح نمود. تفاوتی که بین خمیر انواع نان وجود دارد در نکات زیر خلاصه می شود:
۱- قوام، سفتی و شلی خمیر
۲- مدت زمان اختلاط و زدن خمیر
۳- روش زدن در دستگاه های مخلوط کن
۴- نسبت مخلوط کردن مواد اولیه
۵- نوع و مقدار مصرف مواد اولیه
۶- زمان و نحوه افزودن مواد اولیه

همانطور که ذکر شد روش آماده کردن خمیر به دو صورت پیوسته و غیر پیوسته است. در واحد های کوچک نانوایی، خمیر را به صورت غیر پیوسته تهیه کرده، درحالی که در واحدهای صنعتی و بزرگ نانوایی خمیر به صورت پیوسته تهیه می شود. بدین صورت که کلیه مواد اولیه و افزودنی مانند آب، نمک، مخمر، شکر، روغن، شیرخشک و …. به صورت اتوماتیک و در یک مرحله اضافه شده و خمیر بدون توقف و زنجیروار تهیه می شود ولی در روش غیر پیوسته، ابتدا خمیر با وزن کم و مشخص تهیه و سایر مواد پس از طی مراحل مختلف اضافه می شوند در تولید نان به روشهای صنعتی از انواع مختلف خمیراستفاده می کنند که تعدادی از آنها عبارتند از:

۱- خمیر شل

این خمیر دارای روغن و شکر کم بوده و برای تهیه انواع نان های باگت فرانسوی، نان های ایتالیایی، نان های گرد سفت، نان پیتزا و نانهای روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- خمیر غنی شده

این خمیر با تخم مرغ، روغن و شکر بیشتری تهیه شده و برای تهیه انواع شیرینی، کلوچه، و نانهای تخم مرغی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- خمیر وردنه

در تهیه این خمیر با استفاده از یک وردنه، روغن در لایه های مختلف خمیر پخش می شودو برای تهیه انواع نان پفکی، شیرینی دانمارکی و رولت های دارچینی مورد استفاده قرار می گیرد.

آماده کردن خمیر خود دارای مراحل مختلفی است که در مطالب بعدی به نحوه آماده سازی میپردازیم!


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.6]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه