نان باگت

نان های سنتی ایران مانند سنگک و بربری در آلمان و نان های المانی فانتزی باگت در ایران

«مردم دیگر حوصله ندارند در صف نانوایی بایستند. همین که ببینند صف شلوغ است، راهشان را می‌گیرند و می‌روند. کجا؟! سراغ فانتزی فروشی یا سوپری که البته از این پس میتوانید نان های سنتی ایرانی را از نرم افزار تنور خریداری نمایید. اصلاً همه فانتزی‌خور شده‌اند. نه اینکه سنگک و بربری نخورند؛ اما هوسی سراغش می‌روند. قبلاً برعکس بود. می‌خواستند ساندویچ درست کنند، نان فانتزی می‌خریدند. حالا آبگوشت و نیمرو را هم با باگت می‌خورند.»

شاطر کهنه‌ کار این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «قبلا در هر محله نهایت‌ اش یک فانتزی فروشی بود. حالا قدم به قدم نان فانتزی زده‌اند. همه چیز هم می‌فروشند. فقط نان نیست. بیسکوئیت و نقل و آجیل هم دارند که جنس‌شان جور باشد. برای ما فرقی نمی‌کند، اما آدم نباید از اصل‌ اش دور شود. این نان‌ها مال اروپایی‌هاست. با غذاهای آنها جور درمی‌آید.

نان سنتی یا فانتزی؟! صحیح‌ اش البته نان حجیم است. حالا نان‌ های حجیم گرچه هنوز مانده تا به محبوبیت نان‌های سنتی برسند، اما چندان هم کم طرفدار نیستند.
چند سال است که در صنعت نان تحول اساسی ایجاد شده. ما نان سنتی داریم و نان حجیم یا اروپایی که در ایران به نان فانتزی معروف شده که به لحاظ روش تولید، اصولی‌تر تولید می‌شود.

محمود مرشدی، دبیر انجمن ماشین‌سازان پخت نان ایران این را می‌گوید و ادامه می‌دهد:طبق آمار در حال حاضر میزان مصرف نان حجیم در تهران، حدود ۲۰ درصد است. البته میزان مصرف در شهرستان‌ها کمتر است. نان ما هم سر سفره اروپایی‌ها رفته است. لواش و سنگک و بربری ما هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در آلمان تولید نان سنگک راه انداخته‌ اند که خیلی هم طرفدار دارد. نان، تنوع پذیر است. تنوع، ظرفیت تولید نان‌های مختلف را به وجود می‌آورد. البته نان اروپایی خیلی سخت جای خودش را در سفره‌های ما باز کرد و مصرف آن با شیب ملایمی افزایش یافت.

منابع: aftabnews.ir


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه