ویژگی های نان ارگانیک

تعریف ارگانیک و غیر ارگانیک و نان ارگانیک چه ویژگی هایی دارد؟

چندی است که طبقه بندی جدید در ارتباط با محصولات غذایی مرسوم شده است و بر این اساس مواد غذایی تولید شده به دو دسته ارگانیک یا کاملا طبیعی و مواد غذایی غیر ارگانیک تبدیل شده اند. هرچند که این دسته بندی در کشورهایی مثل ایران هنوز گسترش نیافته است ولی در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا در فروشگاهها و سوپرمارکت ها معمولا با دو دسته از محصولات که دارای برچسب متمایز کننده ارگانیک و غیر ارگانیک هستند روبرو می شوید.
 

ویژگیهای اولیه محصولات ارگانیک عبارتست از:

۱-فرآورده غذایی بایستی دارای استاندارد تعریف شده باشد.
۲-از زمان ورود در مسیرارگانیک تا زمانی که در بشقاب غذا قرار می گیرد بایستی بازرسی، کنترل و تایید شود.
۳- در مورد مواد غذایی حاصل از حیوانات، بایستی بالاترین سطح ایمنی و سلامت حیوان تامین شود.
۴-از داروها، محرکهای رشد، موادغذایی حیوانی و افزودنی های دیگر برای تغذیه حیوانات استفاده نشود.
۵-حداقل ۷۰درصد تغذیه حیوانات بایستی با توجه به استانداردهای ارگانیک باشد.
۶-از کودهاوآفت کشهای مصنوعی برای تغذیه محصولات کشاورزی استفاده نشود.
۷-ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی بکارگرفته نشود.

 

تفاوت مواد غذایی ارگانیک وغیر ارگانیک:

۱-برای تقویت رشد گیاهان در کشاورزی روتین از کودهای شیمیایی و در کشاورزی ارگانیک از کودهای طبیعی نظیرمدفوع حیوانی (manure ) و کمپوست(compost) استفاده میشود.

۲-در کشاورزی غیر ارگانیک برای کاهش آفات و بیماری ها از آفت کش ها و قارچ کش ها و در کشاورزی ارگانیک از حشرات و پرندگان مفید بهره می گیرند.

۳-در کشاورزی روتین از آنتی بیوتیکها و هورمون های رشد و در مسیر ارگانیک ازمکانیسمهای چرخش محصول و چریدن استفاده می شود که این امر باعث حفظ مواد مغذی خاک می شود.
 

تحقیق و مطالعه روی محصولات ارگانیک همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر در بسیاری از موارد این محصولات به تولید کارخانه ای و انبوه رسیده اند از آن جمله می توان به محصولات ارگانیک مثل نان و بسکویت اشاره نمود. از سایر این فرآورده ها می توان به خمیر پیتزا اشاره کرد که امروزه با توجه به افزایش میزان مصرف انواع fast food و همچنین پیتزا در سراسر جهان جالب به نظر می رسد. اهمیت استفاده از نان های ارگانیک بویژه در جوامعی که نان به عنوان قوت غالب مطرح است نقش آن را در حفظ سلامت افراد جامعه روشن می سازد. بسکویت نیز که بعنوان یک میان وعده مهم توسط اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان و نوجوانان مصرف می شود، در صورت تولید بصورت ارگانیک بسیار مفید وارزنده خواهد بود. در روشهای مدرن نانوایی از افزودنی هایی تحت عنوان improvers یا بهبود دهنده ها استفاده می شود تا زمان لازم برای عمل آوری خمیر کاهش یابد که این امر نه تنها باعث می شود نان مواد مغذی خود را تا حدی از دست بدهد بلکه مصرف کنندگان آن را نیز تحت تاثیر اثرات جانبی این بهبود دهنده ها قرار میدهد. در حالی که در نان های ارگانیک به خمیر زمان کافی داده می شود و از بهبود دهنده ها استفاده نمی شود. در صنعت ارگانیک با وجود طولانی شدن مدت عمل آوری ، نان های فاقد مخمر به دلیل داشتن لاکتوباسیل (Lactobacillus ) که ارگانیسم حیاتی برای بهبود هضم است، آسانتر هضم می شوند. مزیت دیگر نان های ارگانیک داشتن سبوس است که در کاهش کلسترول خون مفید است.

 

ویژگیهای نان ارگانیک تازه:

تصور بسیاری از مردم این است که نان ارگانیک تازه بایستی نرم و دارای بافت سست باشد اما واقعیت دقیقا برعکس است یعنی نان تازه را وقتی در دست میگیرید بایستی بافت محکم و باثباتی داشته باشد. نرم بودن نان دلیل این امر است که مملو از افزودنی ها و نگهدارنده ها است. در صنعت نانوایی ارگانیک از بهترین مواد ارگانیک استفاده می شود و در واقع هدف تولید محصولات ارگانیک و در عین حال با کیفیت بالاست. کمپانی هایی که در این زمینه در دنیا فعال هستند و این گونه محصولات را عرضه می کنند بسیار موفق اند تا جایی که حتی گاهی موفق به دریافت جوایزی نیز شده اند. بهترین نانهای ارگانیک محتوی ریحان، گوجه خشک شده، زیتون، گردو و پنیر هستند که طعم مطبوعی دارند.
 

از جمله نانهای ارگانیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نان سفید که در قالبهای کوچک ۴۰۰گرمی و قالبهای بزرگ ۸۰۰ گرمی به روش سنتی با یک تخمیر طولانی آماده شده است.
  • نان(Whole meal) با آرد کامل و به وسیله تخمیر طولانی تولید شده است. آرد کامل آردی است که بنا به تعریف باید حاوی تمام محصولات حاصل از آسیاب کردن گندم باشد یعنی نسبت درصد استخراج آن ۱۰۰ درصد باشد. دامنه معمولی فیبر خام در آرد کامل ۲٫۵-۱٫۸ درصد است.
  • نان Mixed secd که یک نان مخلوط است که پایه آن آرد کامل گندم است اما دارای دانه های کنجد و آفتابگردان و خشخاش در درون و بیرون است.
  • نان چاودار ۱۰۰ درصد یک نان طعم دار است که از آرد چاودار کاملا ارگانیک و خالص تهیه شده است.
  • نان زیتون دارای پایه نان سفید به همراه زیتون های کامل است و در آن از روغن زیتون با کیفیت بالا استفاده شده است.
  • نان گردو آرد قهوه ای بعنوان پایه این نان دوست داشتنی بکار می رود و این نان با عسل یا پنیر سرو می شود و بسیار مطبوع است.

سفارش آنلاین نان


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.2]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه