گندم سال 96

ورود به سال ۹۶ با ۹ میلیون تن گندم مازاد

معاون شرکت بازرگانی دولتی از وفور تولید و ذخایر کشور از گندم خبر داد و گفت: برای شب عید و حتی سال آینده هیچ مشکلی برای تأمین گندم، آرد و نان وجود ندارد؛ به گونه‌ای که ورود به سال آینده با ۹ میلیون تن گندم مازاد خریداری شده از کشاورزان همراه خواهد بود.

حسن عباسی معروفان اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امسال بیش از ۱۴ میلیون تن از این محصول با ارزش تولید شد که رکورد بی‌سابقه‌ای طی سال‌های اخیر به شمار می‌رفت که از این میزان شرکت بازرگانی دولتی توانست ۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار تن از آن را از ۳۱ استان کشور خریداری کند که البته مابقی آن نیز به عنوان بذر و خودمصرفی نزد کشاورزان باقی مانده است.

وی در خصوص کیفیت گندم‌های تولید و خریداری شده افزود: این محصول تولید شده از ارقام مختلف در کشور با کیفیت‌های بالا، متوسط و پایین از نظر میزان پروتئین و گلوتن بوده است که البته آن هایی که خریداری شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی عمدتا جزو گندم‌های با کیفیت بالا بوده است و براساس تست و آزمایش‌های انجام شده کیفیت محصول خریداری شده امسال بسیار بهتر و مطلوب‌تر از سال گذشته بوده است.

عباسی معروفان ادامه داد: در سال گذشته با بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن موجودی و ذخیره در انبارهای کشور وارد سال ۱۳۹۵ شدیم و امسال با توجه به رکوردشکنی مجدد در تولید و خرید تضمینی گندم، میزان موجودی کشور در هنگام ورود به سال ۱۳۹۶ بیش از ۹ میلیون تن خواهد بود.

معاون شرکت بازرگانی دولتی همچنین درباره میزان مصرف گندم در کشور اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته و آمارهای موجود متوسط مصرف سرانه آن در کشور بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است که میانگین مصرف ماهانه این محصول استراتژیک از سوی نانوایی‌ها و اصناف مختلف به کمتر از یک میلیون تن می‌رسد که حدود ۶۵۰ هزار تن سهم خبازی‌های یارانه‌ای‌ در هر ماه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گندم از سوی خبازی‌های یارانه‌ای در کشور حدود ۷.۵ میلیون تن است، گفت: مابقی مصرف نیز به دیگر نانوایی‌ها (خبازی‌های آزادپز)، صنف و صنعت و… برمی‌گردد که نهایتا میزان مصرف گندم در کشور را به حدود ۱۱.۵ میلیون تن در سال می‌رساند.

عباسی معروفان همچنین در خصوص مازاد تولید و ذخیره‌سازی گندم و چگونگی دریافت مجوز برای صادرات آن اعلام کرد: در چنین شرایطی که مازاد گندم موجودی کشور برای سال آینده به ۹ میلیون تن می‌رسد توانستیم با مصوبه شورای اقتصاد و پس از آن ستاد تنظیم بازار کشور مجوز صادرات سه میلیون تن گندم مازاد معمولی و دروم را به صورت آرد و سایر مشتقات آن دریافت کنیم که ضمن داشتن ارزش افزوده بیشتر، اشتغال‌زایی بیشتری نیز در کشور اتفاق بیفتد.

 
منبع: isna.ir


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: اطلاعیه ها
تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

1 دیدگاه

حمتی
حمتی ۱۳۹۵/۱۲/۱۰

واقعا خیلی عالیه با این همه ذخیره گندم.


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه