نان لواش و کیفیت آن در نگاه متخصصان تغذیه

نان لواش به دلیل پایین بودن میزان سبوس، ارزش تغذیه ای کمتری دارد؛ چرا که یکی از دلایل شیوع بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، بیمار ی های قلبی و عروقی، چاقی و سرطان ها به ویژه سرطان های دستگاه گوارش کاهش دریافت سبوس است.
دو سال پیش دامنه سبوس گیری از آرد نانوایی ها بدون توجه به سلامت مردم تا ۲۱ درصد افزایش یافته است. در همین راستا وزارت بهداشت برای حفاظت از سلامت مردم به صورت رسمی درخواست بازنگری این میزان سبوس گیری را به سازمان استاندارد اعلام کرده است و در حال حاضر نیز پیگیر عملی شدن آن هستند.
به همین دلیل متخصصان تغذیه برای ارتقای سلامتی مردم به استفاده از نان هایی با سبوس بالاتر مانند سنگک و بربری توصیه می کنند.
 

دانش آموزان نان لواش نخورند

متخصصان تغذیه با تأکید بر لزوم توجه والدین نسبت به تغذیه فرزندانشان در مدرسه معتقدند مصرف نان لواش به دلیل نداشتن هیچ گونه ویتامین و ایجاد چاقی، برای دانش آموزان توصیه نمی شود.
در واقع بیشترین رشد جسمی و ذهنی دانش آموزان در دوران مدرسه شکل گرفته و به طور کلی می توان گفت ۹۰ درصد رشد مغزی و ۷۰ درصد رشد قدی دانش آموزان در طی این دوران انجام می گیرد.
برای تداوم رشد دانش آموزان، تضمین سلامتی و تحرک و شادابی آن ها لازم است، تغذیه این قشر از جامعه مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس باید به گروه های غذایی اصلی در میان دانش آموزان توجه داشت.
در واقع گروه علمی تغذیه ای ایران با مصرف بی رویه نان لواش مخالف است زیرا این نان ها علاوه بر کاهش آهن و کلسیم به دلیل سفید بودن آرد در این نان ها و نان های فانتزی و سبوس گیری بالای آن ها، با کمبود ویتامین های گروه ب، فیبرها و دیگر مواد مغذی نیز رو به رو هستند
نان و غلات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، شیر، لبنیات، میوه و سبزی ها در گروه های غذایی اصلی دانش آموزان حائز اهمیت است و یک گروه متفرقه شامل قند و چربی که چندان مورد تأکید نیست، نیز مورد توجه قرار دارد.
در بین گروه های ذکر شده، گروه غذایی نان و غلات حجم بیشتری از مواد غذایی دریافتی را تشکیل می دهد مصرف انواع نان های مختلف همچون سنگک، تافتون و بربری به ویژه از نوع سبوس دار برای دانش آموزان توصیه می شود. همچنین نان لواش سبوس ندارد و خوردن آن، مانند مصرف شکر و قند بوده و فرد را دچار چاقی می کند و ویتامین های آن نیز صفر است، بنابراین مصرف آن برای دانش آموزان توصیه نمی شود.
والدین باید از نان های بدون جوش شیرین برای فرزندان خود استفاده کنند.
 

مصرف نان لواش باعث فقر آهن و کلسیم می شود

برای سلامت خود و فرزندانتان از مصرف بیش از اندازه نان لواش خودداری کنید. نان لواش باعث فقر آهن و کمبود کلسیم در بدن می شود.
نان لواش به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی به نسبت دیگر نان ها ارزش غذایی پایینی دارد زیرا در نان لواش تخمیر انجام نمی گیرد و از مخمر استفاده نمی شود. به همین دلیل موادی در آرد نان وجود دارد که باعث فقر آهن و کاهش جذب کلسیم می شود. مصرف مداوم نان لواش باعث کاهش آهن و کلسیم بدن در کودکان و نوجوان در حال رشد خواهد شد.

 
منابع: isna.ir , farsnews.com


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دسته بندی: آموزشی
تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

بدون دیدگاه


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه