نان سنگک

داستان اختراع نان سنگک

در سرزمين كهن ايران، بر اثر تجربه ها و سليقه ها در طول ساليان دور تاريخ، غذاها و پختني های گوناگونی رسم شده است كه در نزد بسياری از كشورهای ديگر و حتي مردم سرزمين ما، اين غذاها به عنوان غذاهاي ملی و سنتی معروف شدهاند.
به ترتیب اهمیت شاطر، خمیرگردان، نان پز، نان درآر و پادو… اعضای گروهی میباشند که از مدت ها قبل خوشمزه‌ترین و با کیفیت ترین و همچنین سالم ترین نان سنتی ایران را سر سفره‌های مردم می‌گذارند.

 

پیدایش نان سنگک

در حکایت ها آمده است پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته و در واقع ایده پخت آن را پزشک یکی از سلاطین ساسانی می‌دهد. او برای سلطان که بیماری سختی دچار شده بود تجویز می‌کند که نانی بخورد که روی ریگ (سنگ ریزه) پخته شده باشد.

البته در سالنمای کمیته نانوایان تهران که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ در تهران منتشر شده است هم درباره پیدایش نانوایی و نان سنگک این طور ذکر شده است: «شاه عباس صفوی جهت رفاه حال طبقات تهی‌دست جامعه و لشگریان خود که اغلب در سفر نیاز به نان و غذای موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانوایی‌هایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از ‘شیخ بهایی’ که از اجلهء علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود.»

اين اختراع كه با دقت و هوشياری طرح و عملی شده است به قدری كامل و دقيق میباشد که پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اوليه مورد استفاده قرار میگیرد و نانی كه از تنور سنگكی بدست ميآيد، با کیفیت ترین نان است. البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه برخلاف اين ادعا كه در اين سالنامه آمده است، نانوايان و كارگران و شاطران نانوايی های سنگكی در رابطه با پيدايش اين نوع نان، نظرهاي ديگري هم دارند كه شايد اين ديدگاه ها واقعی تر و به حقيقت نزديكتر باشد.


نانوایی قدیمی

تصویر فوق قدیمیترین تصویر موجود از نانوایی میباشد

 

در رابطه با نکات نگهداری نان حتما مقاله “روشهای درست نگهداری نان” و همچنین مقاله “نکات نگهداری نان در فریزر” را مطالعه نمایید.
 
منابع: www.beytoote.com , www.rasekhoon.net


برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.4]

دسته بندی: دانستنی ها
تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۵

اشتراک گذاری

1 دیدگاه

مهدی عابدینی
مهدی عابدینی ۱۳۹۵/۰۹/۲۰

تنور اسم خیلی جالبیه که انتخاب کردین


لطفا نظر خود را درج نمایید

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه